Ny vd med miljömål i siktet

Ny vd med miljömål i siktet

Alcro-Beckers nya vd Claes Mittjas träder in i företaget under en spännande tid. Fokus ligger på fortsatt nordiskt samarbete och på att förvalta det tydliga miljöarbete som företaget sedan länge framgångsrikt arbetar med.

Claes Mittjas tillträdde nyligen som Alcro-Beckers nya vd. Han efterträder Niklas Frisk som suttit på vd-posten de senaste fem åren. Claes Mittjas har ett förflutet inom konsumentprodukter och från företag som Vin & Sprit, Hemglass och Duracell.

– Det känns mycket spännande att få jobba med så starka varumärken som Alcro och Beckers och i en bransch som visserligen är ny för mig, men som befinner sig på en nordisk marknad som jag är van vid att arbeta på. Jag uppskattar absolut pulsen på ett så här stort företag och självklart är det fantastiskt att få arbeta med starka och välkända varumärken, säger Claes Mittjas.

Att ta över stafettpinnen i ett välmående företag med en historia som sträcker sig tillbaka till mitten av 1800-talet och att få arbeta framåt just i detta läge, ser Claes Mittjas som en mycket lyckad tidpunkt.

– Det är tuff konkurrens och jag står ödmjuk inför uppgiften som vd. Samtidigt har vi en otroligt bra position som marknadsledande i Sverige. I övriga skandinaviska länder arbetar vi med ett aggressivt tillväxtfokus där Sverige står för motorn. Till mina första arbetsuppgifter hör att släppa skrivbordet och ge mig ut till både våra kunder i Sverige och dotterbolag i grannländerna för att lyssna på vad de har att lära mig.

Claes Mittjas utmaning är att se till att företaget fortsätter att vara den bästa samarbetspartnern till sina återförsäljare och att arbeta vidare med Alcro-Beckers tydliga miljömål. En av målsättningarna för perioden 2012 till 2020 är att sänka koldioxidutsläppen med 50 procent.

– Vår toppmoderna fabrik i Nykvarn som togs i drift 2008, är en av Europas mest miljöanpassade. 99 procent av alla våra produkter är vattenburna och vi kan erbjuda fler miljömärkta produkter än någon annan tillverkare i Europa. Men vi är inte nöjda förrän det gäller hela vårt sortiment, avslutar Claes Mittjas.

Samtidigt som miljöaspekterna betonas i företaget får Beckers välkända och kultförklarade regnbågslogotyp, som inte förändrats sedan 1967, ett ansiktslyft. Med nya trycktekniker och mediekanaler var det dags att varsamt titta över och uppdatera logotypen till 2012. Numera är Beckers placerat under regnbågen istället för över. De svarta linjerna är bortplockade och antalet färger har reducerats från fem till fyra.

Högupplösta bilder
Bilder finns att ladda ner på www.beckers.se, eller klicka här.

För ytterligare information vänligen kontakta
Lina Markström, 0722-19 29 70, lina.markstrom@beckers.se
eller Olivia Kukacka, 08-400 255 17, olivia@perpr.se.