Ny undersökning visar stora skandinaviska skillnader gällande utomhusmålning

Svenskar okänsliga för färgsättningstrender Svenska husägare är mest konservativa bland skandinaver när de väljer huskulör. Var sjätte målar om i husets befintliga kulör. Till skillnad från danskarna påverkas vi inte av färgsättningstrender. Uppfattningen att svensken rår sig själv stämmer även på målningsfronten. Medan norrmän gärna tar hjälp av släkt och vänner, målar 9 av 10 svenskar på egen hand. En gemensam nämnare för oss skandinaver är att vi väntar med att måla tills fasaden kräver det. Längst väntar danskarna. Detta visar en färsk undersökning som genomförts på uppdrag av Beckers. Just nu sitter många husägare och planerar eventuell ommålning av huset. En färsk undersökning visar att hela 78 procent av svenskarna målar huset själva utan hjälp av andra. Även danskarna (70 procent) målar om på egen hand. I Norge däremot tar en stor del (27 procent) hjälp av släkt och vänner. Gemensamt för oss skandinaver är att vi sällan anlitar professionell hjälp. Orsaken till varför man målar om skiljer sig också åt mellan de skandinaviska länderna. I Norge uppger 66 procent av de tillfrågade att de målar om när fasaden är i begynnande behov av ommålning. Motsvarande siffra för svenskarna är 53 procent. Danskarna däremot väntar in i det sista med att måla om. 41 procent av de tillfrågade målar om huset först när fasaden är i starkt behov av ommålning. - Som husägare har man allt att vinna på att tvätta och måla fasaden regelbundet. Risken med att vänta för länge är att underarbetet blir betydligt mer omfattande än det behöver vara. Idag är måleriprodukterna väldigt användarvänliga, vilket gör det relativt enkelt att få till ett hållbart resultat, säger Niklas Lindquist varumärkeschef Beckers Färg. När det gäller val av färgsättning är svenskarna mest konservativa. 64 procent av de tillfrågade svarar att de väljer nuvarande färgsättning på huset när de målar om. Omgivande hus och natur är en stark faktor som styr valet av färgsättning när norrmännen (35 procent) målar om. När danskarna ska välja färgsättning anger 19 procent att rådande trender styr färgvalet. Att jämföra med blygsamma 4 procent av svenskarna. - Eftersom det går längre mellan målningscyklerna utomhus än inomhus känner många sig osäkra då de ska färgsätta huset. Men idag tillhandahåller färgtillverkarna ju både färgsättningsprogram och inspirationsmaterial med mängder av spännande färgkombinationer. Jag är övertygad om att vi på sikt kommer se fler hus i ovanliga, men vackra, färgsättningar säger Lena Anderson, inredningsarkitekt/designer SID. Fakta om undersökningen Den nordiska undersökningen har genomförts av Norstat på uppdrag av Beckers. Undersökningen omfattar ett riksrepresentativt urval av 800 personer boendes i Sverige, 800 personer boendes i Danmark och 800 personer boendes i Norge över 15 år. Undersökningen är baserad på telefonintervjuer genomförda under mars 2005. För mer information kontakta: Niklas Lindquist , varumärkeschef Beckers Färg Tel: 08-775 61 00 Mobil:070-637 57 31 E-post: niklas.lindquist@beckers.se