Innovationspris går 2005 till initiativ för att skydda vatten

Vatten är en av våra allra viktigaste resurser. Bayer CropScience Innovation Award går 2005 till två projekt som sysslar med att skydda vatten. Det ena projektet har med hjälp av forskning, rådgivning och omtanke mycket väsentligt minimerat avrinningen av växtskyddsmedel till våtmarker och därmed tryggat renare vatten och mindre påverkan av naturen. Det andra projektet, som är danskt, är inriktat på hur bevattning av grödor kan göras med mycket högre nyttjandegrad – och därmed besparing – av vatten. Köpenhamn – Överlämnandet av priset till det svenska projektet gjordes av dekanen, professor Roland von Bothmer, från SLU i Alnarp, och ägde rum på Näsbyholms Gods i Skurup i Skåne, där direktören för Bayer CropScience i Norden, Gerhard Simons, redogjorde för det initiativ som låg bakom innovationspriset. "Bayer-koncernen har globalt engagerat sig för att främja hållbart lantbruk och som ett led i det åtagandet har vi i Norden valt att en gång per år dela ut ett pris för att stödja initiativ som främjar produktion av sunda livsmedel under hållbara omständigheter", inledde Gerhard Simons. "Vid priskommitténs val av kandidater lägger vi vikt vid att deras praktiska arbete eller forskning och utveckling bidrar med nytänkande och hållbara åtgärder på områden som integrerad produktion, livsmedelskvalitet och livsmedelssäkerhet, växtförädling och miljösäkerhet. Kriterier som dagens pristagare Jenny Kreugers och Eskil Nilssons insats på ett föredömligt sätt avspeglar", fastslog Gerhard Simons. Ett projekt som skapat förebilder Jenny Kreuger, som är forskare vid lantbruksuniversitetet i Uppsala, och Eskil Nilsson, som är rådgivare i Visavi i Vellinge, har var och en på sitt område samarbetat kring ett projekt för att skydda öppet vatten i landskapet. Det är ett projekt som inte bara skapat förebilder i Sverige, utan som rönt brett erkännande i andra länder. Jenny Kreuger har sedan 1992 genomfört mätningar i Vemmenhögsån i Skåne och har där analyserat vilka typer och mängder av växtskyddsmedel som transporterats i ån. Alla jordbrukare uppströms längs ån har fått del av resultaten och samtidigt fått råd om vilka åtgärder som kan vidtas för att minska transporten av medlen från området till vattendraget. Samarbete mellan forskare och lantbrukare Eskil Nilsson har både medverkat vid utveckling av och rådgivning kring tekniska lösningar och pekat på riskområden i samband med användning av växtskyddsmedlen. Eskil Nilsson har tidigt kommit till insikt om att ingen annan än lantbrukaren kan minska transporten av dessa medel till öppet vatten, men att förutsättningen för att man ska uppnå resultat är att det finns relevant kunskap. Han har därför utvecklat och anpassat den rådgivningsmetod som gett så goda resultat. Jenny Kreuger och Eskil Nilsson får Bayer CropScience Innovation Award för det banbrytande arbete de utfört. Resultaten visar att samarbetet inom åns tillrinningsområde, där lantbrukarna samtidigt får kunskap om mätresultaten och råd om vilka åtgärder man kan vidta för att minska urlakningen, har resulterat i att mängden växtskyddsmedel i ån minskat med 90 %. Eftersom man inte använt mindre mängder aktiva substanser i området innebär det också att den betydande minskningen av avrinningen till ån sker samtidigt som lantbrukarna bedriver ett traditionellt lantbruk. Bayer CropScience Innovation Award är på 10 000 euro och delas i år mellan ovan nämnda svenska projekt och ett danskt projekt som den 10 mars belönades vid en ceremoni på Bayer Nordens huvudkontor i Lyngby (Köpenhamn). Bevattningssystem som utnyttjar vattnet effektivare Pristagarna i det danska projektet, Niels Poulsen, Thomas Thinggaard och Torben Larsen, har som examensuppgift på maskiningenjörsutbildningen på Vitus Bering Danmark i Horsens, arbetat med att utveckla ett bevattningssystem för jordbruk, med syftet att utnyttja vattnet effektivare. De tre studerande har bland annat sysslat med aluminium som nytt material för att bygga bevattningsanläggningar. Bevattningsmaskinen är uppdelad i tre sektioner och använder positionsbestämt bruk av vatten med hjälp av GPS för att sprida vattnet mer ändamålsenligt. Bevattningsmaskinen förvattnar, genom att sprida en mindre mängd vatten någon tid innan man tillför huvudmängden. Vattnet sprids vid nedre delen av växterna, vilket håller vindavdrift och avdunstning på ett minimum. Därigenom främjar systemet en snabb upptagning av vattnet och gör det möjligt att minska avdunstningen med upp till 60 %. Systemet skulle därmed samtidigt också motverka jorderosion. Vatten är vår allra viktigaste naturresurs och är i dag en bristvara på många ställen runt om i världen. Vikten av att värna om vattnet kommer att öka i framtiden. De tre studerande erhåller Bayer CropScience Innovation Award för att fästa uppmärksamheten på en av de viktigaste uppgifterna för att uppnå en hållbar utveckling inom jordbruket. Om Bayer CropScience Bayer CropScience är en självständig delkoncern inom Bayer AG, med en årlig omsättning på 5,8 miljarder euro och ett av världens ledande innovativa företag inom växtskydd, frö och bioteknik samt icke-lantbruksspecifik ogräsbekämpning. Företaget erbjuder ett unikt sortiment produkter och omfattande tjänster för modernt, hållbart lantbruk samt icke-lantbruksrelaterade lösningar. Bayer CropScience har 19 000 medarbetare runt om i världen och finns representerat i 122 länder. I de nordiska länderna är Bayer CropScience en del av Bayer Norden, som sysselsätter 450 personer. 70 av dessa är sysselsatta inom Bayer CropScience. Det nordiska huvudkontoret ligger i Lyngby i Danmark, med filialer i Sverige, Norge och Finland. Bayer Norden hade 2004 en omsättning i de nordiska länderna på 531 miljoner euro, varav Bayer CropScience Norden omsatte cirka 80 miljoner euro. Forward-Looking Statements This news release contains forward-looking statements based on current assumptions and forecasts made by Bayer CropScience AG management. Various known and unknown risks, uncertainties and other factors could lead to material differences between the actual future consolidated results, financial situation, development or performance of our parent company, Bayer AG, and the estimates given here. These factors include those discussed in Bayer AG's public reports filed with the Frankfurt Stock Exchange and with the U.S. Securities and Exchange Commission (including Bayer AG's Form 20-F). Neither Bayer AG nor Bayer CropScience AG assumes any liability whatsoever to update these forward-looking statements or to conform them to future events or developments. Kontaktperson: Gitte Finnich Pedersen Kommunikationsdirektör, Bayer Norden Tel. +45 4523 5000 - gitte.finnichpedersen.gf@bayer.dk