EU-kommissionen godkänner Nexavar för spridd njurcancer Ny behandling till svenska njurcancerpatienter

Göteborg 23 juli 2006 – Idag gav den Europeiska Kommissionen det nya cancerläkemedlet Nexavar marknadstillstånd i Europa för behandling av avancerad njurcancer. Läkemedlet, som förbättrar överlevnaden med 39 procent, är den första nya behandlingen för denna patientgrupp på 7 år i Sverige. Dagens beslut från EU-kommisionen innebär ett marknadstillstånd för det nya cancerläkemedlet Nexavar vid behandling av avancerad njurcancer. Därmed får svenska patienter som lider av avancerad njurcancer tillgång till en behandling som förbättrar överlevnaden med 39 procent. Sjukdomen kostar dagligen 2 svenskar livet och varje år insjuknar mer än 800 patienter i njurcancer. Blod i urinen, en knöl i buken och buksmärtor är de vanligaste tidiga symptomen. Rökning och övervikt är viktiga riskfaktorer. - Våra möjligheter att behandla spridd njurcancer har hittills varit mycket begränsade. Det är därför mycket efterlängtat att få tillgång till ett nytt godkänt behandlingsalternativ för denna patientgrupp, säger Ulrika Stierner, överläkare vid Sahlgrenska sjukhuset. Till grund för dagens godkännande finns den genom tiderna största studie som genomförts på njurcancersjuka. Den har visat statistik signifikans för att Nexavar fördubblar tiden till tumörtillväxt eller död jämfört med placebo (sockerpiller). I denna studie redovisades tumörminskning hos 76 procent av dem som behandlades med Nexavar. Dessutom har läkemedlet visat sig lindra symtom från cancersjukdomen, såsom hosta, feber, andningssvårigheter, samt oro för sjukdomsutveckling, vilket ökade patienternas möjligheter att njuta av livet. - Det är oerhört glädjande att Nexavar nu blivit godkänt. Vårt mål är att förbättra livet för patienterna med cancer och med Nexavar har vi tagit ett betydelsefullt steg inom behandling av njurcancer, säger Niclas Ringberg, chef för Bayer Onkologi i Norden. Nexavar representerar ett nytt sätt att bekämpa cancer på, genom så kallad målsökande behandling. Nexavar tas i tablettform och fungerar som en bromsmedicin mot cancern och slår mot tumören från två håll. Dels genom att direkt hämma tumörcellernas tillväxt och dels genom att förhindra bildningen av nya blodkärl vilket är en förutsättning för att cancercellerna ska kunna dela sig och växa. Förväntningarna på det nya cancerläkemedlet är stora. De kommande åren förväntas Nexavar registreras för behandling av en rad ytterligare cancerformer. Bland annat pågår för närvarande fas III-studier på levercellscancer, icke småcellig lungcancer och hudcancer (malignt melanom). Susanna Lauritzen 0703-629402 031-839 839 susanna.lauritzen.sl@bayer.se