Bayer satsar mer på forskning och samarbeten

- Innovation är det enda sättet att ta itu med de globala utmaningar som finns idag och i framtiden, sade Dr Marijn Dekkers , VD Bayerför  AG, till cirka 140 journalister på Bayers Press Forum i Leverkusen. Dekkers förklarade att Bayer ser stora möjligheter för innovationer som lösningar på befolkningstillväxt och demografiska förändringar, ekologi och hållbarhet. Bayer kommer därför återigen investera cirka 3 miljarder euro i forskning och utveckling 2013. Bayerkoncernen har nästan 13 000 forskare över hela världen, vars arbete resulterade i mer än 600 patentansökningar förra året.

- För oss är innovation alltid att generera värde för våra kunder och samhället i stort, fortsatte Dekkers. Våra vetenskapliga framgångar är avsedda att bidra till att förbättra människors liv. Bayers forskning och utveckling är inriktad på livsvetenskaperna - med andra ord, hälsa för människor, djur och växter.

Positiv utveckling för avancerade läkemedelsprojekt

Bayer ser för närvarande en positiv utveckling med många nya läkemedelskandidater i sin pipeline och med 35 projekt i klinisk utveckling. Avgörande milstolpar har nåtts under de senaste månaderna som som exempelvis antikoagulantian Xarelto, cancerläkemedlet Alpharadin, behandlingen för VåtAMD VEGF Trap-Eye och ett nytt läkemedel för att behandla pulmonell hypertension. Bayers VD uppskattade försäljningspotentialen för dessa nya läkemedel till över 5,5 miljarder euro (förutsatt att alla godkännanden beviljas).

Nya sätt att öka livsmedelsproduktionen

Dekkers förklarade att växtskydd är en mycket viktig fråga. Han sade att CropScience redan idag erbjuder en balanserad portfölj av nya produkter och produktkandidater för att kontrollera svampinfektioner och insektsmedel för tillämpning främst i frukt, grönsaker och olika åkergrödor. Dekkers betonade att dessa innovationer leder till högre avkastning på 5 procent i genomsnitt - motsvarande 500 000 ton spannmål.

-Låt mig ge dig en klar uppfattning om hur mycket detta är: för att kunna transportera den ökade volymen skördar på ett tåg skulle man behöva 20 000 vagnar och tåget skulle sträcka sig från Leverkusen till Frankfurt", sade styrelsens ordförande.

Mot bakgrund av samhällets acceptans av biologiskt odlade livsmedel, kommer de biologiska spela en viktig roll i det framtida växtskyddet. I huvudsak handlar det om mikroorganismer som bakterier eller deras metaboliter som tillämpas på grödor. De verkar biologiskt på olika arter av växtskadegörare. Bayer finns redan representerade på marknaden med biologiska produkter som den nyligen lanserade VotivoTM. Förvärvet av AgraQuestger ger Bayer en bra utgångspunkt för ytterligare innovation.
Försäljningspotentialen för nya produkter överstiger 4 miljarder euro

Nya metoder inom innovation

Dekkers betonade att Bayer har ett unikt utgångsläge tack vare sin omfattande expertis när det gäller människors hälsa, djur och växter.

-Bayer är det enda globala företaget som kan kombinera alla tre under samma tak. Tack vare stora framsteg inom biovetenskapen finns det en stadig ström av nya rön om grundläggande cellulära mekanismer i människor, djur och växter, sade Bayer VD. Dessa mekanismer kan vara mycket lika mellan olika arter och kan därför göra det möjligt för nya forskningsansatser. Bayer har därför skapat en satsning på innovationer som är systematiskt och bedrivs över verksamhetsgränserna.

MaterialScience fokuserar på att förbättra produktionsprocesser

-De centrala utmaningarna i vår tid handlar inte bara om hälsa och nutrition, utan även energi, resurser och säkerhet, sade Dekkers. Bayer MaterialScience förbättringar av produktionsprocesser är därför en av de viktigaste nycklarna till ökad hållbarhet. Bayer konverterar sin energiintensiva klorproduktion till en process som sänker energibehovet med cirka 30 procent. Dream Production-projektet är en särskilt fascinerande och innovativ utveckling. Här kan koncentrationen av CO2 ytterligare minskas genom att använda en innovativ teknik för att omvandla en avfallsprodukt till en råvara för plastproduktion.

Goda möjligheter genom samarbete

-Bayer ser goda möjligheter att utveckla många nya och innovativa produkter, särskilt i samarbete med forskningsinstitut och universitet, samt med nystartade företag, förklarade professor Wolfgang Plischke, med ansvar för innovation, teknik och hållbarhet. Det är inte längre möjligt för företag att uppnå allt på egen hand. Samarbetsavtal och allianser har nu blivit en integrerad del av en innovationskultur inom alla forskningsbaserade företag.

Plischke påpekade att trenden går mot forskningsallianser även återspeglas i det faktum att externa samarbeten nu står för nästan en fjärdedel av bolagets cirka 3 miljarder euro per år för forskning och utvecklingt. Bayer har idag ett ständigt växande nätverk som omfattar mer än 800 partners i många länder runt om i världen.

Förra året lämnade HealthCare in 146 patentansökningar och var inblandade i 326 samarbetsprojekt med universitet, forskningsinstitut och andra företag runt om i världen.

-Partnerskap kan bildas vid någon punkt i den farmaceutiska förädlingskedjan - från idé genom alla stadier av forskning och utveckling till gemensamma sälj-och marknadsaktiviteter", fortsatte Plischke. Bayer HealthCare upprätthåller strategiska partnerskap på olika områden - inklusive huvudsakligen onkologi, men även hjärt-och kärlsjukdomar och kvinnors hälsovård.

Inom CropScience  lämnades 204 patentansökningar in 2012 och 132 växtförädlarprogram och de var inblandade i 420 samarbeten runt om i världen med universitet, forskningsinstitut och andra företag.

-Vårt mål är att leverera den första eller bästa lösningen för optimera avkastningen för viktiga grödor i världen, sade Plischke. Detta innefattar t ex vete - där avkastningen inte i tillräcklig utsträckning kan ökas med konventionella metoder för att matcha tillväxten för världens befolkning. Ett globalt nätverk av växtförädlare och samarbetsprojekt med ledande forskningsinstitut kommer att hjälpa oss i detta avseende.

Förra året lämnade MaterialScience in nästan 250 patentansökningar och var inblandade i 60 samarbetsprojekt världen över med universitet, forskningsinstitut och andra företag. Plischke förklarade att "jordbävningstapeten" är ett exempel på framgångsrikt samarbete med olika partners i värdekedjan. Denna innovation kan spela en viktig roll i att hjälpa människor i jordbävningsdrabbade områden att vara säkra, sade Plischke. Han tillade att MaterialScience har flera samarbeten inom energieffektivitet. Genom att använda LED-teknik är det möjligt att minska energiförbrukningen med upp till 70 procent jämfört med konventionella gatlyktor. Ett annat exempel han nämnde var en ny polyuretanisolering för kylskåp som ytterligare avsevärt minskar värmeledningsförmågan.

"Innovation skyddar vår framtid"

-En sak är klar: vi är fast beslutna att satsa på innovation. Det är det enda sättet att skydda inte bara företagets framtid, men också - i mer globala termer - befolkningen på hela vår planet, sammanfattade Dekkers. Men han varnade, innovation kan bara utvecklas under vissa förutsättningar. Enligt Dekkers är innovation inte bara en fråga om pengar - det kräver också nyfikenhet, en vilja att förändra och ständiga förbättringar. Det här är något som måste läras och uppmuntras. Bra utbildning är därför mycket viktigt för varje innovationsföretag. Men det är också viktigt att samhället är öppet för nya idéer. Vi får inte leva i ett samhälle där man är rädd för att ta risker och gripa möjligheter.  Det är en uppgift som kräver en gemensam insats av politiker, skolor och näringsliv.

För mer information, gå till www.bayer.com.