Trickbot tappade ansiktet men är knappast utslaget

Trickbot tappade ansiktet men är knappast utslaget

För några dagar sedan kunde vi läsa om hur Microsoft i samarbete med andra aktörer lyckats sänka Trickbot. Botnätet uppskattas ha infekterat mer än en miljon datorer sedan år 2016 och har bland annat använts för att sprida gisslanprogrammet Ryuk.

Men effekten ser tyvärr ut att bli kortvarig och flera källor inom IT-säkerhetsbranschen hävdar att Trickbot är åter på banan. Det låter heller inte helt otippat då Trickbot byggts upp och infiltrerat nätverk under lång tid. För de cyberkriminella som står bakom är det fullt möjligt att snabbt reparera och ersätta den infrastruktur och de kommandoservrar som slagits ut.

Oron för att Trickbot ska användas för att indirekt påverka det amerikanska presidentvalet är också kvar, även om botnätet tillfogats viss skada.

– Väldigt lite talar för att nertagningen av Trickbot orsakat någon mer varaktig effekt. Däremot har man för stunden tappat ansiktet. Även cyberkriminella behöver vara rädda om sitt rykte. Här har Microsoft och övriga involverade visat att Trickbot inte är osårbart, kommenterar Peter Gustafsson, ansvarig för Barracuda Networks i Norden.