Robert Henricson, VD på Bagaren och Kocken

Bagaren och Kocken expanderar med
e-handel i Finland

Bagaren och Kocken är det lilla Göteborgsföretaget med den stora entreprenörsandan som blev en skandinavisk köksjätte. Nu tar e-handelssuccén ytterligare ett kliv och startar nätbutik i Finland under varumärket KitchenOne.

Bagaren och Kockens nordiska satsning tog fart redan i våras med förvärvet av det danska dotterbolaget GoShopping. GoShopping är en av Danmarks ledande e-handlare med bland annat nätbutikerna KitchenOne och Robotexperten, som även finns i Norge och Sverige. Expansionen med KitchenOne innebär att Bagaren och Kockens försäljning och distribution av köksutrustning nu täcker in både Finland, Sverige, Danmark och Norge.

– Vi ser en stor potential i den finska marknaden och vi har ett sortiment som kommer att fungera bra. Genom våra varumärken Bagaren och Kocken och KitchenOne har vi tagit en expertroll inom köket i övriga Norden, och den positionen vill vi självklart ta i Finland också, säger Robert Henricson, VD på Bagaren och Kocken.

Nytt kontor och jättelager i Göteborg

Bagaren och Kocken, som grundades 2005 av entreprenörerna Ulf och Hanna Kihlberg, har haft en betydande tillväxt under de senaste åren. Omsättningen ökade med 40 procent under 2017 till 365 MSEK och förväntas fortsätta att stiga kraftigt under 2018 till följd av den nordiska expansionen.

Den snabba tillväxten har även lett till behov av större lagerutrymme. Strax före sommaren flyttade företaget in i det nya kontoret och lagret i Torslanda i Göteborg på cirka 10 000 kvadratmeter, vilket är nästan fyra gånger så stort som tidigare. Ytan kommer att behövas då bak- och matlagningsentusiaster i hela Norden ska förses med allehanda köksutrustning. Bara under förra veckans ”Black Week” (19-25 november) skickade Bagaren och Kocken ut 40 000 paket.

Som en effekt av expansionen och kommande satsningar räknar Bagaren och Kocken även med att behöva nyanställa.

– Vi har redan idag ett väldigt starkt team men behöver locka till oss fler duktiga medarbetare med e-handelsbakgrund, säger Robert Henricsson.

Högupplösta pressbilder finns att ladda ner från Bagaren och Kockens pressrum på Mynewsdesk.

För mer information vänligen kontakta,

Robert Henricson, VD, Bagaren och Kocken, 070 600 27 34 robert.henricson@bagarenochkocken.se

Malin Tedsjö, Marknadschef, Bagaren och Kocken, 073 387 70 55 malin.tedsjo@bagarenochkocken.se