Emelie Strömberg, Anna Harling och Inez Andersson i Luciakandidaterna på Backa Teater. Foto: Ola Kjelbye

Urpremiär för Luciakandidaterna på Backa Teater

Fredag 9 april är det urpremiär för Luciakandidaterna på Backa Teater. Pjäsen är skriven av Johanna Svalbacke och regisseras av Marcus Carlsson. I nuläget kommer Luciakandidaterna endast att spelas för högstadieskolor.

– Vi är mycket glada att vi får spela pjäsen för vår unga publik. Jag tror att det är viktigare än någonsin att unga människor får en möjlighet att möta konst och kultur, säger Lars Melin, ny konstnärlig ledare på Backa Teater.

I Luciakandidaterna av dramatikern Johanna Svalbacke möter vi tre tonårstjejer som befinner sig i kyrkokapellets omklädningsrum och väntar på att få veta vem som ska koras till Trollhättans Lucia. Aylin skulle se det som ett hedersuppdrag, verkligen. Anna Å tycker Lucian är en självklar tradition med värme, fred och kärlek. Christina Ottenäs älskar att sjunga. Dessutom förväntar sig hennes mamma att hon ska bli Lucia precis som hennes mor, mormor, mormorsmor, mormorsmormor och mormorsmormorsmor var före henne.

Luciakandidaterna är en upprivande och känslostark text som med svärta, lättsamhet och hög igenkänning berättar om tre unga tjejer mitt i vuxenlivets gränsland. Johanna Svalbacke skrev grunderna till manuset för snart tio år sedan när hon gick på Biskops Arnös folkhögskola och precis hade lämnat sin egna tonår bakom sig.

– Jag skrev om sådant som jag tyckte var viktigt då. Det är en pjäs som snuddar vid många ämnen: kärleken, döden, anorexia, utsatthet och sexuella övergrepp. Det är ofta lättare att komma åt det svarta genom humor. De ligger mycket nära varandra, säger Johanna Svalbacke.

Det är andra gången som regissören Marcus Carlsson tar sig an ett manus av Johanna Svalbacke. 2019 regisserade han Shirins vargar på Göteborgs Stadsteater. För Marcus Carlsson är Luciakandidaterna en pjäs som ÄR tonåren.

– Jag har tänkt mycket på hur det är att befinna sig mitt i någonting. Att inte riktigt veta vad som kommer att hända härnäst. Jag tänker att de tre Luciakandidaterna är mitt i ett skeende. Varje steg är mot något nytt och ovisst. Det är en sorts trygghet blandat med ovisshet. Gemenskap blandat med utanförskap. Och kärlek blandat med skräck, säger Marcus Carlsson.

Luciakandidaterna är den första pjäsen som har premiär sedan Lars Melin tillträdde som ny konstnärlig ledare på Backa Teater i mitten av februari. I nuläget kommer den att spelas för högstadieklasser under våren. För att inte belasta kollektivtrafiken och skapa trängsel kommer publik som inte har promenadavstånd att skjutsas till och från teatern med abonnerade bussar.

– Tack vare att regeringen har lyft fram kultur och idrott för barn och unga som prioriterade områden kan vi låta Luciakandidaterna möta våra unga publik. Jag tror att det är viktigare än någonsin att unga människor får en möjlighet att möta konst och kultur, och uppleva något annat än Zoom. Så snart det är möjligt kommer vi naturligtvis även att ha offentliga föreställningar av Luciakandidaterna, säger Lars Melin.

Urpremiär 9 april 2021 på Backa Teater
Från 13 år

Av Johanna Svalbacke
Regi Marcus Carlsson
Scenografi och kostym Heidi Saikkonen
Skådespelare Anna Harling, Emelie Strömberg, Inez Andersson
Musiker Mats Nahlin
Musik Mats Nahlin, Niclas Ericsson
Mask Josefin Ekerås, Kerstin Olsen
Ljus Tomas Heyman
Ljud Niclas Ericsson
Regiassistent Felicia Stjärnsand
Dramaturg Stefan Åkesson
Röst Signe Nilsson Odin, Astrid Kornfeld, Stella Lo Olsson
Inspelad kör och filmade sekvenser Nordhemsskolans musikklass 9C1

Om Johanna Svalbacke
Johanna Svalbacke bor i Trollhättan. Hon är utbildad i att skriva dramatik på Biskops Arnö – Nordens Folkhögskola. 2010 blev hon Göteborgsoperans yngsta manusförfattare någonsin när hennes berättelse Lova & Sam blev musikteater på operans Lilla Scen. 2012 var hon en av finalisterna i Riksteaterns manustävling ”Ny text” med manuset till Luciakandidaterna. 2017 skrev hon De fantastiska, en musikteaterföreställning för Unga Spira, om fem tjejer i fjortonårsåldern som har ett garageband. 2019 hade hennes pjäs Shirins vargar urpremiär på Göteborgs Stadsteater, i regi av Marcus Carlsson.

Om Marcus Carlsson
Marcus Carlsson är utbildad på Filmhögskolan i Göteborg och blev uppmärksammad för sin examensfilm och långfilmsdebut Din barndom ska aldrig dö med Adam Lundgren i en av huvudrollerna. Filmen vann Kulturnyheternas Kulturbagge i kategorin Årets nykomling. Samtidigt tävlade hans kortfilm Dirtbags i Startsladden på Göteborg Film Festival, och vann där Publikens pris. Hösten 2018 hade hans andra långfilm Kärlek & Vilja premiär. Som teaterregissör har han bland annat regisserat Europas kniv tillsammans med Björn Runge och Shirins vargar av Johanna Svalbacke, båda på Göteborgs Stadsteater.

Johan Kollén
johan.kollen@stadsteatern.goteborg.se