Robin Hood forever and ever. Illustration: Nina Bondeson

Backa Teater spänner bågen när sagan om Robin Hood möter vår krassa samtid

Rövare i tajts rånar joggare på deras smartphones och Broder Tuck försöker förändra systemet inifrån genom sitt nya jobb på Skatteverket. Samtidigt har Marion gjort slut och Sherwoodskogen riskerar att bli ett kalhygge. Den eviga frågan om rättvisa skildras i den nyskrivna komedin Robin Hood forever and ever. Urpremiär 22 september.

I dagens turbulenta tider är längtan efter en hjälte som kan rädda oss större än någonsin. Gärna någon som skjuter bullseye med sin pilbåge och har en perfekt prinsfrisyr. Någon som är orädd, upprorisk och besegrar alla fiender, kosta vad det kosta vill. Men finns det ens en sådan hjälte?

I en storskalig scenografi möter vi Robin Hood och hans muntra män. Under de senaste åttahundra åren har de härjat runt i Sherwoods skogar, allt medan världen runt omkring dem förändras. Ingenting är som det en gång var.

Verklighetens komplexa problem blir allt svårare att värja sig mot och klyftorna växer oavsett hur mycket rövarna än stjäl och omfördelar. Med inslag av powerballader, civil olydnad och medborgargarden granskas idén om den romantiska hjälten och sagans klassiska devis om att ta från de rika och ge till de fattiga.

Idé och koncept för Robin Hood forever and ever har arbetats fram av regissör Carolin Oredsson tillsammans med Hanna Nygren, som också står för manus, och scenograf och kostymdesigner Toni Tora Botwid. Föreställningen är tonsatt av Kristina Issa.

– Det finns otroligt mycket referenser att hämta hos karaktären Robin Hood. Från sagan, från actionfilmen, från den tecknade filmen. Att krocka den ikoniska sagohjälten med samtidens stora utmaningar är både tramsigt och tankeväckande. Resultatet blir ett kaotiskt äventyr, fullt av storslagna klichéer och episka misslyckanden. Där publiken får skratta åt den förvirrade Robin Hood – och förhoppningsvis känna både tvivel och hopp inför att hantera världens överväldigande orättvisor, säger regissör Carolin Oredsson.

Carolin Oredsson tog sin examen i teaterregi på Den Danske Scenekunstskole i Köpenhamn i juni 2023 med sin slutproduktion To Live Would Be An Awfully Big Adventure– en egen bearbetning av J.M. Barries Peter Pan för vuxna. Hon är en tredjedel av det Köpenhamnsbaserade scenkonstkollektivet A Desperate Guide och en fjärdedel av den svenska scenkonstföreningen Vurpa. Carolin arbetade som teaterlärare på Hisingens kulturskola 2017-2020 och har undervisat i teater och skapat scenkonst för barn och unga i hela sitt vuxna liv. Robin Hood forever and ever blir hennes debut som regissör på Backa Teater.

– Det är ett ungt och oerhört ambitiöst konstnärligt team som har skapat denna maxade antihjältesaga. I ett rappt tempo används varenda liten vrå av det stora teaterutrymmet för att utforska förhållandet mellan ondska och godhet, individen och kollektivet. Vi ser nu fram emot att föreställningen äntligen ska få möta sin publik, säger Backa Teaters konstnärliga ledare Lars Melin.

ROBIN HOOD FOREVER AND EVER
Vem kan rädda oss nu?

Urpremiär 22 september på Backa Teater
Från 10 år

Idé och koncept: Hanna Nygren, Carolin Oredsson, Toni Tora Botwid
Av: Hanna Nygren
Regi: Carolin Oredsson
Med: Karin Andersson, Eleftheria Gerofoka, Anna Harling, Kristina Issa, Magnus Hulth*, Josse Matsson*, Ulf Rönnerstrand, Emelie Strömberg, Kjell Wilhelmsen
Scenografi och kostym: Toni Tora Botwid
Mask: Josefin Ekerås
Kompositör och musiker: Kristina Issa
Ljus: Jenny W Fogelberg
Ljud: Jesper Lindell
Koreografi: Rebecca Evanne
Dramaturg: Stefan Åkesson

*Praktikanter från Högskolan för scen och musik

Pressbilder släpps på fredag, den 15 september, och kommer att finnas här.