Gå direkt till innehåll
ABERFELDY® LANSERAR 18 YEAR OLD LIMITED-EDITION – DEN TREDJE I SERIEN “FRENCH RED WINE CASK COLLECTION”

Pressmeddelande -

John Dewar & Sons lanserar nu en tredje buteljering från destilleriet Aberfeldys limiterade serie avwhiskys med lagring på franska rödvinsfat.
Den tredje utgåvan utgörs av en 18 årig single malt som har lagrats på franska rödvinsfat från distriktetCôte Rôtie.

Aberfeldys kollektion av whiskys lagrade på franska rödvinsfat lanserades 2019 med den första utgåvansom utgjordes av en 15 årig Aberfeldy med en finish på Pomerolfat från Bordeaux. Den andra utgåvanvar en 18 årig single malt som även den hade fått en finish på franska rödvinsfat, denna gång frånPauillac i Bordeaux.

Till den tredje utgåvan som nu lanseras har John Dewar & Sons Malt Master, Stephanie Macleod, valt enmer robust, men fortfarande elegant stil på det vin som kombineras med Aberfeldys unika stil av whiskyoch denna gång har whiskyn från Aberfeldy vilat på fat från några av de brantast belägna vingårdarna iden norra delen av Rhônedalen i Frankrike, Côte Rôtie, vilka enbart står för 4-5 % av alla viner somproduceras i regionen.

De viner som produceras här använder sig huvudsakligen av druvsorten Syrah, vilken ger viner medmycket djup och komplexitet parat med komplexa aromer med mycket bärighet och len textur. Genomatt även använda sig av druvsorten Viognier tillför man även eleganta och blommiga toner till de vinersom produceras.

Enligt Stephanie Macleod är dessa viner ett perfekt komplement till just whisky från Aberfeldy: "Dessaviner har underbart fruktiga, men också blommiga toner och detta skapar en perfekt harmoni medwhiskyn från Aberfeldy. Då dessa vinfat sällan blir tillgängliga slog vi till direkt när vi fick möjlighet attköpa dessa unika fat. Vi blev inte besvikna och när faten väl levererades och de öppnades insåg jagomedelbart att dessa skulle skapa en fantastisk kombination med whiskyn från Aberfeldy när jag ficknjuta av de underbara dofterna som fanns i faten”.

Genom att lagra destillatet från Aberfeldy på dessa fat tillförs whiskyn nära nog förföriska egenskapermed ett säreget uttryck. Giftermålet mellan vinfaten och destillatet ger whiskyn en raffinerad mjukhetoch fruktighet med intensiva inslag av röda bär som hallon, lingon och röda vinbär insvepta i Aberfeldyskaraktäristiska lena honungstoner. Smaken och dofterna för tankarna till en förförisk marängsviss medbåde sötma och syra som balanseras upp av behagliga citrustoner, vanilj och smörkola.

Aberfeldy 18 år lagrad på Côte Rôtie har en alkoholstyrka på 43 % och kommer att finnas tillgänglig påsystembolaget från den 21 september i en begränsad upplaga om 360 flaskor på systembolaget. Prisetligger på 999 kronor och artikelnummer 4099301.

Om Aberfeldy:
Destilleriet grundades av bröderna Dewars 1868, i Aberfeldy. De drev en bland- och buteljeringsfirma iPerth, och den ökande efterfrågan på whisky gjorde att de kände ett behov av att starta ett destilleri.Detta för att säkra tillgången av maltwhisky i deras produktion. 1925 bildades DCL - Distillers CompanyLtd, tillsammans med J.Walker och Buchanans som var ägare tills bildandet av Diageo 1997. Sedan 1998tillhör det Bacardi Group.

Aberfeldy 18 Years Old French Red Wine Cask - Côte Rôtie

Artnr: 4099301 Pris: 999kr43% vol 700 ml

Presskontakt: Brand Manager Jennifer Orgert jorgert@bacardi.com

Bacardi grundades 1862 i Santiago de Cuba av Don Facundo Bacardi Massó. Don Facundo och hans bror, José, startade destilleriet med namnet Bacardi y Compañía, i vilket vi skapade världens första lagrade klara rom. Taket på destilleriet var bebott av fladdermöss, vilket har gett Bacardi sitt ikoniska fladdermusmärke. Idag är BACARDÍ mer än rom. Idag har vi en portfölj i världsklass med mer än 200 varumärken inklusive BACARDÍ®-rom, GREY GOOSE®-vodka, BOMBAY SAPPHIRE®-gin, MARTINI®-vermouth och mousserande viner, DEWAR'S® skotsk whisky och PATRÓN®-tequila. Idag är BACARDÍ världen största familjeägda spritföretag.

Presskontakt Head of Marketing Nordics

Presskontakt Brand Manager Nordics