Säkert att köpa pistagenötter

Det är nu säkert att handla Eldorado pistagenötter i Axfoods butiker igen. Axfood har bytt till en amerikansk leverantör och genomför egna tester i Sverige innan nötterna rostas och paketeras. – Vi har nu skärpt kontrollen av våra pistagenötter utöver lagstadgade krav, så våra kunder kan nu lugnt köpa Eldorado pistagenötter i våra butiker igen, säger Axfoods kvalitetschef Pär Bygdeson. Det var i början av juli som Axfood upptäckte förekomst av aflatoxin (mögelgift) i Eldorado pistagenötter och säljstoppade produkten. Axfood köper numera pistagenötterna från en ny leverantör i Kalifornien, USA. Kaliforniska pistagenötter odlas vanligtvis av stora odlare vilket underlättar kontrollen av produkten. Nötterna testas nu också i Sverige med avseende på aflatoxin (mögelgift) innan de rostas och paketeras. Tidigare importerades pistagenötterna från Iran och Axfood förlitade sig på de införseltester som tullen utför när nötter förs in i EU, samt på egna stickprover. För ytterligare information, kontakta: Pär Bygdeson, kvalitetschef, Axfood AB, 0703-92 79 60 Kenneth Wall, presschef, Axfood AB, 0703-124 122 Axfood AB bedriver detaljhandel med de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys hemma, cirka 240 butiker, samt partihandel inom Dagab och Axfood Närlivs. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Totalt samverkar Axfood med över 500 handlarägda butiker. Axfood är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna.