Rekordförsäljning under Ramadan

Axfoods sortiment inom Världens mat med originalprodukter från Balkan och Mellanöstern omsatte rekordstora 4,9 miljoner kronor på Willys under den muslimska fastemånaden Ramadan. Det är en ökning med 63 procent från föregående år. Under Ramadans avslutande vecka, då den traditionella festen Id-al-Fitr firas, omsatte sortimentet drygt 1,5 miljoner kronor, vilket är 133 procentenheter mer än en genomsnittlig vecka då sortimentet omsätter cirka 650 000 kr. Ramadan pågick i år mellan den 4 oktober och 3 november. I samband med årets Ramadan satsade Axfood på att utöka det s k etniska sortimentet. Det ordinarie etniska sortimentet, som består av cirka 150 artiklar, har utökats med 14 nya varor som efterfrågas till högtiden. – Under Ramadan har vi sålt cirka 24 ton färsk halalslaktad kyckling och 300 000 kilo av bakverket baklava på Willys. Det enda problem vi haft har varit att få fram tillräckligt stora volymer för att kunna möta kundernas efterfrågan, berättar Irene Seideman, kategorichef för Världens mat på Axfood. De produkter som det varit störst efterfrågan på under Ramadan är biffsoppa, kycklingsoppa, hönspastej, färska dadlar och baklava. – Vi anpassar vårt sortiment och köper in de saker som efterfrågas till Ramadan, såsom färska dadlar, halalslaktad kyckling och olika soppor. Det är samma princip som vid exempelvis jul, då de flesta livsmedelsbutiker köper in flera sorters senap och nötter, berättar Irene Seideman. Axfood tog 2003 fram ett sortiment med kända varumärken från Mellanöstern och Balkan. Sortimentet har fått ett positivt mottagande direkt från start, då många uppskattar att kunna handla favoritprodukterna från sitt hemland. Under det första året omsatte sortimentet drygt 1,9 miljoner kronor under Ramadan. Året därpå ökade omsättningen till 3 miljoner kronor, och i år har alltså omsättningen ökat med nästan två miljoner till knappt 4,9 miljoner. I siffrorna ingår inte försäljning av färskvarusortimentet, med exempelvis kyckling, under perioden. För ytterligare information, kontakta: Irene Seideman, kategorichef Världens mat, 08-553 99 338 Kenneth Wall, presschef, Axfood AB, 0703-124 122 Övrig info finns på: www.axfood.se Axfood AB bedriver detaljhandel med de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys hemma, cirka 240 butiker, samt partihandel inom Dagab och Axfood Närlivs. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Totalt samverkar Axfood med över 500 handlarägda butiker. Axfood har också 300 butiker i Finland, varav 100 är helägda och övriga drivs av fristående handlare. Axfood är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna.