Rekordförsäljning under ramadan

Försäljningen av Willys globala sortiment, med originalprodukter från Balkan och Mellanöstern, ökade med 44 procent under den muslimska fastemånaden ramadans första tre veckor. Försäljningsökningen följer därmed föregående års fantastiska utveckling. – Den positiva trenden sedan starten 2003 fortsätter också i år, säger Irene Seideman, kategorichef för det globala sortimentet på Axfood. Ramadan är en höjdpunkt vad gäller försäljningen och ökningstakten håller i sig. Nu väntar jag med spänning på vad fastemånadens avslutande festligheter för med sig. Den traditionella festen Id-al-Fitr firas under ramadans avslutande vecka och startar i år den 23 oktober. Förra året omsatte sortimentet under denna vecka drygt 1,5 miljoner kronor på Willys, vilket var 133 procent mer än en genomsnittlig vecka. I samband med årets ramadan har Willys satsat på att utöka det globala sortimentet. Det ordinarie sortimentet, som består av cirka 150 artiklar, har utökats med ett 20-tal nya varor som efterfrågas till högtiden. – Vi anpassar vårt sortiment och köper in de produkter som efterfrågas till ramadan, bl a färska dadlar, halalslaktad kyckling, olika soppor och bakverk. Varje år jobbar vi hårt för att få fram tillräckligt stora volymer för att kunna möta kundernas efterfrågan, berättar Irene Seideman. Storsäljare under ramadan är biffsoppa, kycklingsoppa, hönspastej, färska dadlar och bakverket baklava. Axfood tog 2003 fram ett sortiment med kända varumärken från Mellanöstern och Balkan. Sortimentet fick ett positivt mottagande direkt från start, då många uppskattar att kunna handla favoritprodukterna från sitt hemland. Under det första året omsatte sortimentet drygt 1,9 miljoner kronor under ramadan. 2004 ökade omsättningen till 3 miljoner kronor och förra året ökade omsättningen med nästan två miljoner till knappt 4,9 miljoner. I siffrorna ingår inte försäljning av baljväxter eller färskvaror, exempelvis kyckling. För ytterligare information, kontakta: Irene Seideman, kategorichef globalt sortiment, Axfood, 0703-599 338 Patrik Grabenbauer, marknadschef Willys, 0708-76 13 13 Kenneth Wall, presschef, Axfood, 0703-124 122 Bilder: www.axfood.se Willys affärsidé är att tillhandahålla Sveriges billigaste matkasse. I verksamheten finns drygt 150 helägda butiker som beräknas omsätta ca 15 miljarder kr. Willys är därmed marknadsledande i Sverige inom lågpris. Willys ingår i Axfood AB som bedriver detaljhandel med de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys hemma, cirka 230 butiker, samt partihandel inom Dagab och Axfood Närlivs. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Totalt samverkar Axfood med över 500 handlarägda butiker. Axfood är noterat på nordiska börsen, Nordic Large Cap. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna.