Ramadanhandeln slår nya rekord på Willys

Den positiva försäljningsutvecklingen fortsätter för Willys globala sortiment med originalprodukter från Balkan, Mellanöstern och Östeuropa. Under årets fastemånad ramadan, ökade försäljningen med 17 procent jämfört med förra året. Storsäljarna är färska dadlar, sötad mjölk och basmatiris.

- Visst blev det en ökning till ramadan, men sedan vi breddade det globala sortimentet har det sålt bra året runt, säger Roger Pettersson, butikschef på Willys Birsta i Sundsvall. Vi märker att det finns en stabil marknad för globala produkter här i Sundsvallsområdet.

- Försäljningen av det globala sortimentet ökar kraftigt i år igen, säger Helena Björklund, kategorichef för det globala sortimentet på Axfood. Då ska man komma ihåg att vi haft stora försäljningsökningar sedan vi introducerade sortimentet 2003. Det finns alltså en fortsatt stark efterfrågan av dessa produkter hos våra kunder.

Försäljningen av Willys globala sortiment under ramadan och veckan före ramadan uppgick till drygt 13 mkr jämfört med 11 mkr under motsvarande veckor 2007. Handeln under ramadan var som mest intensiv strax innan fastemånaden inleddes samt i slutet i samband med avslutningsfesten Eid al Fitr.

Årets tre främsta storsäljare är färska dadlar, sötad mjölk och ris. 32 ton färska dadlar, 18 000 kartonger med sötad mjölk och 85 ton basmatiris såldes totalt under fastemånaden. Men även pastejer, soppor, degblad och sötsaker som maamoul och baklava hör de mest sålda varorna.

I Willys globala sortiment ingår drygt 350 olika varor som efterfrågas av kunder med olika etniska ursprung.

För ytterligare information, kontakta:
Roger Pettersson, butikschef Willys Birsta Sundsvall, 0703-37 80 80
Helena Björklund, kategorichef globalt sortiment Axfood, 08-553 994 76
Camilla Fogelström, kommunikationsansvarig Willys, 0704-85 75 08

Willys är Sveriges ledande lågpriskedja inom dagligvaruhandeln. Vår affärsidé är att erbjuda Sveriges billigaste matkasse. Willyskonceptet bygger också på ett brett sortiment, inte minst inom färskvaror som frukt och grönt. Willys har c a 140 butiker över hela landet, varav ett trettiotal utgörs av våra närbutiker som heter Willys hemma. Willys omsätter drygt 15 miljarder kronor och ingår i Axfood AB som är noterat på OMX Nordiska Börs Stockholm, Nordiska Listan, Large Cap. Läs mer på www.willys.se