Nya Hemköp syns i ytterligare fyra städer − Södermalm i Stockholm, Köping, Sundbyberg och Järfälla

Från och med torsdag den 10 mars syns Hemköps nya logotyp på ytterligare fyra platser i Sverige: Hemköp Mariahallen på Hornsgatan i Stockholm, Hemköp Köping, Hemköp Rissne i Sundbyberg och på Hemköp Stäket i Järfälla. Axfood beslutade våren 2004 att slå ihop Hemköps- och Sparbutikerna till Hemköpskedjan AB. Att samla flera varumärken till en kedja ger utrymme bland annat för större inköpskraft och kraftfull affärsutveckling i ett butikssegment med tuff konkurrens. En rad Sparbutiker konverteras under våren och profileras om. Lika många butiker som redan är Hemköp får stegvis över landet Hemköps nya logotyp. Denna vecka är det dags för fyra butiker i Stockholm och Köping. − Nya Hemköp, med nästan dubbelt så många butiker, får en stark grund att stå på, säger Ronnie Wångdahl, Hemköps driftchef. Med dubbelt så många butiker fortsätter vi att arbeta för att bli Sveriges bästa kedja för matglädje, bra färskvaror och små priser. Att vi skyltar om allt fler butiker med vår nya logotyp känns som viktiga etapper på vägen dit! Hemköp Köping fortsätter att vara Hemköpsbutik med sina 1 300 kvadratmeter säljyta. Butiken har fräschats upp med nya hyllor, inredning och flyttad kassalinje. Butikschef är Magnus Skjärlund. Hemköp Mariahallen, som tidigare var en Vivobutik har 2 800 kvadratmeters säljyta i tre plan. Axfood förvärvade butiken den 1 februari. Butiken är helägd och butikschefer är Lennart Nilsson och Kenneth Olsson. Adress: Hornsgatan 74 B, Stockholm. Hemköp Stäket, tidigare Vivo Plus, är helägd, förvärvades 1 februari och blir en av Hemköps första Stora Hemköp. (Dessa butiker kommer att ha fler billiga varor och många erbjudanden för barnfamiljer och för dem som storhandlar.) Säljytan är 2 700 kvadratmeter. Torbjörn Andersson och Yetim ”Rossi” Resul är butikschefer. Adress: Skarprättarvägen 36-38, Järfälla. Hemköp Rissne, som också var Vivo Matboden i sitt tidigare liv, är handlarägd och blev Hemköp vid årsskiftet 2004/2005. Säljytan är 850 kvadratmeter och köpmannen/handlaren är Lars Thunholm som har investerat stort bland annat i en ny delikatessdisk. Adress: Dragonplan 7, Rissne centrum, Sundbyberg. För mer information kontakta gärna Ronnie Wångdahl, mobiltelefon 070-589 04 86 eller Malin Engstedt, informatör, mobiltelefon 0709-14 69 69. Fakta om Hemköp Hemköp har närmare 100 butiker, till midsommar 170, som omsatte drygt 6 miljarder kr 2004. Hemköp ingår i Axfood AB som bedriver detaljhandel med de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys hemma samt partihandel inom Dagab och Axfood Närlivs. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal fristående handlare knutna till Axfood av franchise eller andra avtal. Totalt omfattar bolaget omkring 500 butiker i Sverige, varav ca 220 är hel- eller delägda. Den konsoliderade årsomsättningen beräknas till cirka 33 miljarder kr. Antalet anställda är omkring 8 600. Axfood har cirka 290 butiker i Finland, varav 80 är helägda och övriga drivs av fristående handlare. Marknadsandelen i Sverige är 18 procent och i Finland cirka 8 procent vilket gör Axfood till ett av Nordens största börsnoterade bolag inom dagligvaruhandeln. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna.