Hemköp Hagen i Långedrag blir Svanenmärkt

Hemköp Hagen i Långedrag blir Svanenmärkt. Certifikatet delas ut torsdag 15 maj i butiken. Vid ceremonin talar även Axfoods miljöchef Åsa Domeij.

Butikschefen Hans Sahlman är stolt.
- När jag öppnade Hemköp Hagen i Långedrag i oktober 2007 hade jag en vision om att göra butiken miljövänlig. Därför känns det fantastiskt att vi nu uppfyller alla krav för Svanemärkning.

- Märkningen innebär att butiken tar ansvar för miljön i alla led. Vi skickar tillbaka förpackningar till leverantörerna istället för att slänga dem. Vi källsorterar. Kylanläggningen är klimatvänlig och vi håller lägsta möjliga energiförbrukning. Detta för att bara nämna några exempel.

Butiken erbjuder dessutom ett stort urval av ekologiska, KRAV- och rättvisemärkta varor.

Under hela torsdagen får kunderna smaka på olika ekologiska varor. Alla barn bjuds på ekologiska bananer.

- Att erbjuda kunderna miljövänlig matglädje ligger onekligen rätt i tiden, säger Hans Sahlman. Det märker vi inte minst på alla frågor vi får om ekologiska produkter.

- Vi ser över hela vårt miljöarbete just nu, säger Katarina Gabrielson, marknadschef på Hemköp. Axfood har anställt Åsa Domeij som miljöchef för att driva frågorna inom koncernen. Miljömärkning ligger inom ramen för det arbetet, liksom en rad andra frågor som energiförbrukning, fiskpolicy, ekologiska egna märkesvaror, mm.

För ytterligare information kontakta
Hans Sahlman, butikschef Hagen i Långedrag, Tfn 073-707 03 05, hans.sahlman@hemkop.se
Maria Nobel, informationschef på Hemköp, Tfn 070-669 98 23, maria.nobel@hemkop.se

Hemköp är butikskedjan för matintresserade människor där det ska vara enklast att handla hälsosam och nyttig mat. Det breda sortimentet, tonvikten på färskvaror och personlig service är det som kännetecknar Hemköp. Hemköps butiker omsätter ca 9 miljarder kronor och finns på mer än 160 platser i Sverige. Hemköp ingår i Axfood AB (publ).