Hemköp breddar sitt köttsortiment

Efter att enbart sålt svenskt färskt kött kommer Hemköp att bredda sitt sortiment och även erbjuda kvalitetssäkrat, spårbart och prisvärt utländskt kött från utvalda producenter i Uruguay och Brasilien. Köttet kommer att finnas i butikerna fr o m påskhelgen. Det svenska köttet blir även i fortsättningen Hemköps huvuderbjudande. Hemköp har sedan 1993 enbart haft färskt kött från Sverige i sortimentet. Skälet till beslutet var en osäker kvalitet hos utländska producenter. Idag är situationen en annan vad gäller kvalitetssäkring och spårbarhet. Därför kommer Hemköp att börja sälja utländskt kött från kontrollerade och utvalda producenter. Detta kött har också en lägre prisnivå, vilket dagens konsumenter i allt större utsträckning efterfrågar. – Våra kunder vill ha valfrihet och bredd och vi vill kunna stå som garant för att det kött vi säljer är kontrollerat och håller en hög kvalitet, precis som vi alltid har gjort. Det gäller oavsett om köttet är svenskt eller utländskt, säger Patrick Kunst säljledare för kött och chark på Hemköp. Hemköp har som mål att erbjuda sina kunder Sveriges bästa köttdisk. Med det svenska köttet som huvuderbjudande och ett utvidgat urval av kött från duktiga lantbrukare i Uruguay och Brasilien når Hemköp mycket nära det målet. – Det finns en stor efterfrågan på bra, prisvärt kvalitetskött hos våra kunder. Idag är Sydamerika ledande nötköttsproducent, därför tar vi köttet därifrån. Produktionskostnaderna är låga och transport med båt är relativt billigt, säger Patrick Kunst säljledare för kött och chark på Hemköp. För ytterligare information, kontakta: Patrick Kunst, säljledare kött och chark Hemköp 0704-44 69 71, patrick.kunst@hemkop.se Maria Strömbäck, informatör Hemköp, 070-669 98 23, maria.stromback@hemkop.se Pär Bygdeson, ansvarig kvalitet och miljö Axfood, 0703-92 79 60, par.bygdeson@axfood.se Övrig information finns på: www.axfood.se eller www.hemkop.se Hemköp står för kvalitet, hälsa och miljö. Hemköps cirka 90 butiker omsätter drygt 6 miljarder kr och finns på 70 orter i landet. Hemköp ingår i Axfood AB som bedriver detaljhandel med de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys hemma samt partihandel inom Dagab och Axfood Närlivs. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal fristående handlare knutna till Axfood av franchise eller andra avtal. Totalt omfattar bolaget omkring 500 butiker i Sverige, varav ca 220 är hel- eller delägda. Den konsoliderade årsomsättningen beräknas till cirka 33 miljarder kr. Antalet anställda är omkring 8 600. Axfood har cirka 290 butiker i Finland, varav 80 är helägda och övriga drivs av fristående handlare. Marknadsandelen i Sverige är 18 procent och i Finland cirka 8 procent vilket gör Axfood till ett av Nordens största börsnoterade bolag inom dagligvaruhandeln. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna.