Hemköp börjar sälja framtidens godis - fortsätter att bygga på hälsosortimentet

I enlighet med den hälsosatsning som startade i slutet av april börjar nu Hemköp, som första dagligvarukedja i Sverige, att sälja fruktpåsen Snax. Bakom fruktpåsarna ligger Helsingborgsföretaget Salico. - Det är kul att Hemköp får vara den första dagligvarukedja att börja sälja nyttigare snacksalternativ, vilket ligger helt i linje med vår nya hälsosatsning, säger Kristina Pettersson, säljledare för hälsa på Hemköp. I och med att vi testar godisfria kassor i sex Hemköpsbutiker har vi valt att placera fruktpåsarna i anslutning till dessa, så att möjligheten ska finnas att köpa ett nyttigare alternativ till godis. I övriga butiker är fruktpåsarna placerade i grönsaksavdelningen. Allt fler konsumenter söker lustfyllda men också nyttiga snacks och nya smakupplevelser. Enligt Livsmedelsverket bör vuxna få i sig 500 gram frukt och grönt per dag medan barn mellan 4-10 år bör äta 400 gram. Frukt och grönsaker är viktiga källor till flera näringsämnen till exempel vitaminer, mineralämnen och kostfibrer. Fibrerna gör att man får en helt annan mättnadskänsla jämfört med vanligt godis. – Snax är ett svar på konsumenternas önskan om nyttiga och hälsosamma mellanmål. Salico har levererat över 4 miljoner fruktpåsar till McDonald’s sedan 2004, men det är först nu som produkten finns tillgänglig i butik. Vi är förstås stolta över att vara först med fruktblandningar i godispåsar på den svenska marknaden, säger Mattias Orre, marknadschef på Salico. Genom att paketera den färdigskurna frukten på ett attraktivt sätt i påse kan barn och vuxna förhoppningsvis minska sitt godisätande och kan uppmuntras till nyttigare matvanor. Innehållet i fruktpåsen SNAX är sköljt, skuret och färdigt att äta. Inga artificiella sötningsmedel, konserveringsmedel eller socker har tillsats. Påsarna väger 80 gram styck och finns i blandningarna: päron, äpple, äpple-päron, minimorot, vindruvor, päron-vindruvor och körsbärstomat. Fruktpåsen Snax finns till försäljning på 90 utvalda Hemköpsbutiker i hela landet från och med vecka 25. Priset är två för 15 kronor. För ytterligare information kontakta Mattias Orre, marknadschef på Salico, Mobil: 070-444 04 42 Kristina Pettersson, säljledare för hälsa på Hemköp, Tfn 08-553 999 17 Maria Strömbäck, informationsansvarig på Hemköp, Tfn 08-553 99 23 Hemköp är butikskedjan för matintresserade människor där det ska vara enklast att handla hälsosam och nyttig mat. Det breda sortimentet, tonvikten på färskvaror och personlig service är det som kännetecknar Hemköp. Hemköps butiker omsätter ca 9 miljarder kronor och finns på mer än 160 platser i Sverige. Hemköp ingår i Axfood AB som bedriver detaljhandel med de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys hemma, cirka 240 butiker, samt partihandel inom Dagab och Axfood Närlivs. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Axfood är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna.