Färskt och färdiglagat i Hemköps nya citybutiker

Delikatesser, färdiga menyer och bröd står i fokus när Hemköp idag öppnar sina två nya citybutiker vid Medborgarplatsen och Odenplan. Tanken är att skapa en riktigt bra matbutik på liten yta där hälften av ytan är vigd åt färskvarorna. Stockholm saknar matbutiker som trots en liten yta ger saluhallskänsla och erbjuder både delikatesser och färdiglagade rätter. Det tyckte man i alla fall på Hemköp när man tog fram utformningen för de två nya stockholmsbutikerna som öppnar idag. Här ska stockholmaren kunna hitta alltifrån vardagsmaten till det lilla extra. Hälften av butiksytorna kommer att inrymma färskvaror av olika slag, och nästan allt säljs färdigpaketerat med hög kvalitet. - Bor man vid Odenplan ska man inte behöva åka någon annanstans för att köpa det där lilla extra, menar Krister Skeppler, butikschef på Hemköp Odenplan. Vi kommer att sälja allt ifrån nybakat bröd till riktigt bra färdigmat och vi har dessutom valt att bara ha ekologisk barnmat, fortsätter han. Butikerna vänder sig främst till dem som bor och arbetar kring Medborgarplatsen och Odenplan, och för att skapa en lokal känsla kommer man att följa kundernas dygnsrytm med kaffe på morgonen färska färdigrätter till lunch. - På väg till jobbet kan man köpa sitt färskbryggda kaffe, vid lunch kanske man är sugen på en sallad och till middag kan man plocka upp något asiatiskt, säger Magnus Tellman, butikschef på Hemköp Medborgarplatsen. Både Krister och Magnus har en lång bakgrund inom livsmedelsbranschen, och någonting som är viktigt för dem båda är att kunderna ska känna att butikerna blir en ny, god granne dit de kan vända sig för att få recept och middagstips om hur man lagar både vardags- och festmåltider. De som ska handla i butikerna är kunder som har ont om tid men som samtidigt söker enkla måltidslösningar. Därför har man också tagit fram färdiga menyer för bland annat frukost och lunch. Butikerna har till och med humidorer med tillhörande cigarrer. För vidare information om Hemköp vänligen besök www.hemkop.se eller kontakta; Krister Skeppler, butikschef Odenplan, telefon: 076-13 57 273 Magnus Tellman, butikschef Medborgarplatsen, telefon: 076- 11 71 838 Kristin Andersson, informationschef Hemköp, telefon: 08-553 999 23 Hemköp är butikskedjan för matintresserade människor där det ska vara enklast att handla hälsosam och nyttig mat. Det breda sortimentet, tonvikten på färskvaror och personlig service är det som kännetecknar Hemköp. Hemköps butiker omsätter ca 9 miljarder kronor och finns på mer än 160 platser i Sverige. Hemköp ingår i Axfood AB (publ).