Axfoods lågprisexpansion fortsätter - nybyggd Willys öppnar i Stockholm

Lågpriskedjan Willys fortsätter att expandera och tisdagen den 27 maj slår Willys upp portarna till en helt nybyggd butik i Mölnvik, Värmdö. Därmed har kedjan elva Willysbutiker i Stockholmsområdet. Under året har Willys också öppnat två helt nya butiker i Karlskrona och Enköping. Totalt består Willyskedjan av 79 butiker. Målet är att ha 100 butiker 2005. – Mölnviksbutiken blir vår 11:e butik i Storstockholmsområdet, säger Anders Strålman, VD för Willys AB. Dessa butiker ligger alla i Stockholms kranskommuner. Vi får mycket förfrågningar från Stockholmare om när vi kan öppna Willys i mer centrala lägen och det är tydligt att det finns en stor efterfrågan på lågprisbutiker som Willys. Våra ambitioner är också att hitta mer centrala lägen, säger Anders Strålman. Undersökningar har visat att en familj i Storstockholm betalar cirka 400-500 kronor mer i månaden för sin mat jämfört med genomsnittet i Sverige. En orsak till detta är, enligt Konkurrensverket, att det saknas konkurrens från lågprisbutiker. Fortfarande finns mycket få lågprisbutiker i Stockholm. Willys är i dag Sveriges snabbast växande lågpriskedja med ett brett utbud av varor och satsar speciellt på färskvaror som frukt och grönt, charkuteri- samt mejerivaror. Willysbutikerna har ett sortiment på cirka 7 000 artiklar vilket täcker 95 procent av konsumenternas årliga livsmedelsinköp. Huvudskälet till att prisnivån i Willys kan hållas så låg är att butikerna drivs med hög effektivitet till låga kostnader. Effektiviteten uppnås bl a genom inköp av stora volymer av koncerngemensam inköpsorganisation. Kunderna plockar oftast varorna direkt från pall som transporteras direkt in i butiken. Tisdagen den 27 maj öppnar Willys i Mölnvik, Värmdö. Willyskedjan omfattar 79 butiker runtom i Sverige varav ett femtontal butiker fortfarande verkar under varumärket Exet/Matex. Målet är att 2005 ha etablerat en homogen Willyskedja bestående av 100 butiker med en omsättning på 12 miljarder kronor. I Axfood ingår även 44 Willys hemma som är Axfoods lågpriskedja för mindre butiker. För ytterligare information, kontakta: Anders Strålman, VD, Willys AB, tel 0708-37 88 37 Kenneth Wall, informationschef, Axfood AB, tel 0703-124 122 Övrig info: www.willys.se och www.axfood.se Axfood AB är ett av Nordens största börsnoterade bolag inom dagligvaruhandeln. Bolaget bedriver parti- och detaljhandel med ett antal varumärken, bl a de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys Hemma samt franchisekonceptet Spar. Den konsoliderade årsomsättningen beräknas till cirka 33 miljarder kr. Antalet årsanställda är drygt 8 000. Bolaget omfattar ca 700 butiker i Sverige, varav 250 är hel- eller delägda. De övriga drivs av fristående handlare knutna till bolaget genom avtal. Axfood har cirka 300 butiker i Finland, varav 80 är helägda och övriga drivs av fristående handlare. Marknadsandelen i Sverige är närmare 20 procent och i Finland cirka 10 procent. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna.