Axfood Närlivs ny leverantör till Pressbyrån och 7-Eleven

I går, den 26 augusti, undertecknade Axfood Närlivs AB avtal med AB Svenska Pressbyrån och Scandinavian Convenience Sweden AB som driver kedjorna Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige. Från och med 1 januari 2005 kommer Axfood Närlivs att leverera kiosk- och dagligvaror till Pressbyrån och 7-Eleven. Axfood Närlivs blir från och med 2005 huvudleverantör av kolonialvaror (konfektyr och specerier med mera) och kylda och frysta varor till Pressbyråns över 320 butiker och 7-Elevens 75 butiker. Avtalet löper under hela 2005 och rör leveranser för sammanlagt omkring 300 miljoner kronor per år. Varorna kommer att plockas på Axfood Närlivs lager och spridas via Axfood Närlivs distributionsorganisation. Axfood Närlivs är en öppen partihandel vars affärsidé är att erbjuda ett komplett system av varor, marknadskoncept och support för servicehandeln. Företaget hade 2003 omkring 750 anställda och en omsättning på 4 779 miljoner kronor. – Vi är mycket glada över att ha fått förtroendet att leverera till Pressbyrån och 7-Eleven, säger Benny Hast, vd för Axfood Närlivs. De är både marknadsledande inom sina segment och välkända varumärken som uppskattas av kunderna. Presssbyrån och 7-Eleven kännetecknas av hög kvalitet. Det blir stimulerande för oss att bli deras nya huvudleverantör! – Axfood vann upphandlingen i konkurrens med flera andra, säger Johannes Sangnes som är vd för AB Svenska Pressbyrån. Vi valde Axfood för att de hade det mest konkurrenskraftiga erbjudandet. Axfood blir grossist och distributör till våra butiker i hela Sverige. Bild på Benny Hast och Johannes Sangnes finns i pressrummet på www.axfood.se För mer information, kontakta gärna Benny Hast, vd för Axfood Närlivs AB, mobiltelefon 0702-612837 Johannes Sangnes, vd för AB Svenska Pressbyrån, tel 08-587 490 80 Axfood AB bedriver detaljhandel med de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys hemma samt partihandel inom Dagab och Axfood Närlivs. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal fristående handlare knutna till Axfood av franchise eller andra avtal. Totalt omfattar bolaget omkring 500 butiker i Sverige, varav ca 220 är hel- eller delägda. Den konsoliderade årsomsättningen beräknas till cirka 33 miljarder kr. Antalet anställda är omkring 8 600. Axfood har cirka 290 butiker i Finland, varav 80 är helägda och övriga drivs av fristående handlare. Marknadsandelen i Sverige är 18 procent och i Finland cirka 8 procent vilket gör Axfood till ett av Nordens största börsnoterade bolag inom dagligvaruhandeln. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna.