Axfood Närlivs AB förnyar samarbetet med EMAB AB i ett 3-årsavtal

Ett nytt 3-årsavtal har träffats mellan Axfood Närlivs AB och EMAB AB som omfattar leveranser av kiosk-, dagligvaror och bilistiskt sortiment (bilvårdsprodukter mm) till EMAB:s medlemmar. Avtalet omfattar också ett konceptsamarbete inom Fast-food och ett nytt färskvaruflöde. Affären beräknas vara värd 300 miljoner kronor i omsättning per år.

EMAB AB är en organisation för fristående trafikbutiker som omfattar inköpssamverkan, marknadsföring/kampanjer samt affärsutveckling. EMAB ägs av sina drygt 400 medlemmar, som är fria handlare, från bl.a. Shell, "Statoil 1 2 3", Hydro, Bilisten och Preem.

- EMAB är med sina drygt 400 medlemmar en stark och framgångsrik organisation inom den svenska servicehandeln och vi är mycket glada att man valt oss som sin samarbetspartner, säger Ragnar Landin, affärsområdeschef Partihandel, Axfood Närlivs.

- Vi har valt att fortsätta vårt samarbete med Axfood Närlivs, den bästa partnern för oss både som effektiv grossist och som kompetent detaljist för att hjälpa oss att utveckla våra butiker, säger Lennart Nilsson VD för EMAB AB.

För ytterligare information, kontakta
Ragnar Landin, Affärsområdeschef Partihandel, Axfood Närlivs AB, telefon 0706-58 56 75
Ingmar Kroon, Presschef, Axfood AB, 0702-55 22 72
Lennart Nilsson, VD, EMAB AB, telefon 0705-232198, www.emab.org

Axfood Närlivs är en öppen partihandel bestående av två delar; Närlivs som är distributionsinriktad och Snabbgross som är hämtlager. Axfood Närlivs ingår i Axfood AB som bedriver detaljhandel med de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys, Willys hemma och PrisXtra, 226 butiker, samt partihandel inom Dagab och Axfood Närlivs. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan men också under varumärken som Handlar'n och Tempo. Totalt samverkar Axfood med över 500 handlarägda butiker. Axfood är noterat på nordiska börsen, Nordic Large Cap. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 46 procent av aktierna.