Axfood koncentrerar köp av frukt och grönsaker till en leverantör

Axfood förändrar sitt sätt att köpa frukt och grönsaker till butikerna och koncentrerar sina inköp till en leverantör, Saba. På så sätt får kunderna ett fräschare och mer prisvärt sortiment i grönsaksdiskarna. – Det här är ett sätt att effektivisera våra inköp och det gör att vi ännu bättre kan möta kundernas efterfrågan på fräscha och prisvärda frukter och grönsaker. Vårt nya upplägg gör också att vi kan få ner inköpspriserna, säger Anders Strålman, vd och koncernchef i Axfood AB. Totalt köper Axfood in 183 000 ton frukt och grönt per år - 500 ton grönsaker och frukter per dag - till en kostnad av cirka två miljarder kronor. Hittills har frukt- och grönsaksinköpen gått via Saba (leverantör till Hemköp) och Lime (leverantör till Willys) som anpassat inköp och sortiment efter flera aktörers efterfrågan på den svenska marknaden. Det nya upplägget är skräddarsytt för Axfood och innebär att Saba kommer sköta all hantering till Hemköp och Willys, vilket kommer att ge färskare produkter i butik. Axfood får sammantaget bättre kontroll över sitt frukt- och grönsakssortiment vilket i slutänden gynnar konsumenterna. Med det nya upplägget med en enda leverantör skapar Axfood en ny organisation för inköp och distribution av frukt- och grönt som kommer att lokaliseras till Helsingborg. Axfoods logistikbolag Dagab kommer att styra alla transporter till bolagets butiker. Det nya upplägget ska vara i drift senast i april 2007. För ytterligare information, kontakta: Anders Strålman, vd och koncernchef, Axfood AB, 0708-37 88 37 Hans Holmstedt, affärsområdeschef frukt- och grönt, Axfood AB, 0705-517 517 Kenneth Wall, presschef, Axfood AB, 0703-124 122 Axfood AB bedriver detaljhandel med de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys hemma, cirka 240 butiker, samt partihandel inom Dagab och Axfood Närlivs. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Totalt samverkar Axfood med över 500 handlarägda butiker. Axfood är noterat på nordiska börsen, Nordic Large Cap. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna.