Nytt i butik - Garant fish cakes av svensk braxen och åkerböna

Nytt i butik - Garant fish cakes av svensk braxen och åkerböna

Nu lanseras Garant fish cakes gjorda av svensk grönlistad braxen och svensk åkerböna i frysdisken – ett lättillgängligt och näringsrikt alternativ för hela familjen som kan ätas flera gånger i veckan. Produkten är ett resultat från ett mångårigt arbete som letts utav Axfoundation, där målet varit att ta vara på underutnyttjade fiskarter från svenska vatten utifrån smak, näringsinnehåll och hållbarhet.

Djupfrysta Garant fish cakes av braxen och böna säljs i butik och e-handeln från vecka 47 på bland annat Hemköp, Willys och City Gross.

Braxen är en sötvattensfisk och bifångst till gösfisket som vanligtvis slängs tillbaka i sjön. Den är för många känd som en svårrensad fisk med många ben. För att ta vara på braxen på bästa sätt har Axfoundation med partners vidareutvecklat en infrastruktur för att förädla fisken till en braxenfärs. Färsen har en neutral och fin smak med många användningsområden. Tillsammans med baljväxten åkerböna är den en huvudingrediens i våra fish cakes.

Heta smaker från det thailändska köket
Våra fish cakes av braxenfärs och åkerböna har smaker från det thailändska köket. Med en smaksättning av röd chili, citrongräs och vitlök gör de sig bra i många rätter. Kombinationen av åkerböna och braxen ger saftiga biffar med fin textur och bra tuggmotstånd. Fish cakes passar utmärkt som protein i tacos, burgare och i sallad. Se våra recept på garantskafferiet.se.

Braxen och åkerbönor är näringsrika livsmedel på egen hand men tillsammans kompletterar de varandra näringsmässigt och ger en produkt med högt proteininnehåll, nyttiga fettsyror som omega 3, vitaminer, mineraler och fibrer. Genom att kombinera braxen med baljväxter kan vi minska vår animaliekonsumtion.

Produkten tillverkas på västkusten och säljs fryst i en påse med åtta fish cakes (440 gram). Ca pris: 65-70 sek

Svensk produkt i frysdisken
Våra fish cakes av braxen från Vänern och Mälaren och åkerböna från Öland och Kalmartrakten har märkningen från Sverige. Det innebär att produkten är odlad eller fångad, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. När du köper våra fish cakes är du med och stöttar svensk livsmedelsproduktion som bland annat säkrar tillgången av svenska råvaror i framtiden.

Projektet Resursfisk
Axfoundation, Länsstyrelsen Stockholm och Svenska Insjöfiskares Centralförbund har varit drivande i att ta fram braxenfärs i projektet Resursfisk. Tillsammans har de samlat forskare, yrkesfiskare, kostchefer, grossister och detaljhandel för att se över tillgången på underutnyttjande fiskarter i svenska vatten och göra det möjligt att framställa näringsrika livsmedelsprodukter av dessa fiskarter. Vill du veta mer om braxen och projektet resursfisk? Klicka här för att läsa mer.

För produktprover, kontakta:
Felicia Bakir, kommunikatör Egna Märkesvaror Dagab, en del av Axfood, felicia.bakir@dagab.se

--
Garant betyder mat som är bra för dig och din omgivning. Det låter fint, det känns enkelt, men kvalitet kräver sitt arbete. Våra krav är höga, vår process kan ibland ta år. Det krävs mycket för att platsa i vårt skafferi. Men vi gör det svårt för att det för dig ska bli enkelt att välja något som är bra. För vi är vad vi heter. En garant till dig. Som garanterar bra mat.