Mats R Karlsson ny vd och koncernchef för Axel Johnson International AB

Styrelsen i Axel Johnson International AB har utsett Mats R Karlsson till verkställande direktör och koncernchef, med tillträde den 1 augusti 2008. Mats R Karlsson efterträder Anders G Carlberg som varit vd och koncernchef i Axel Johnson International sedan 1993.

Mats R Karlsson, 49 år, har sedan 2004 arbetat inom Axel Johnson International som vd för AxFlow. Dessförinnan har Mats bland annat varit divisionschef på Munters, affärsområdeschef på Primus Sievert och affärsutvecklingschef på finska Metra.

- Mats Karlsson har gjort ett utomordentligt bra arbete som vd på AxFlow där han bland annat bedrivit ett omfattande konsoliderings- och varumärkesarbete med mycket goda resultat. Därtill har han även mångårig erfarenhet av att etablera och leda verksamheter i internationell miljö, säger Fredrik Persson, styrelseordförande i Axel Johnson International AB.

- Axel Johnson International har haft en kraftig tillväxt under de senaste åren, både organiskt och genom ett stort antal förvärv. Jag ser fram emot att fortsätta utveckla Axel Johnson International till en teknikhandelskoncern i världsklass, säger Mats R Karlsson.

Mats R Karlsson efterträder Anders G Carlberg som tidigare i år aviserat styrelsen att han avser att gå i pension under 2008. Anders G Carlberg, som varit vd och koncernchef i Axel Johnson International sedan 1993, bibehåller sina styrelseuppdrag i Axel Johnson AB, AxFast, Axel Johnson Inc. (USA) och Servera.

- Anders Carlberg har under sina år som koncernchef gjort stora insatser för Axel Johnson International i en period av betydande omställningar. Jag vill tacka Anders som genom sitt ledarskap och stora engagemang byggt upp en konkurrenskraftig europeisk teknikhandelskoncern som står väl rustad inför framtida utmaningar, säger Fredrik Persson.

För ytterligare information var vänlig kontakta:

Fredrik Persson, styrelseordförande Axel Johnson International, tel. 08-701 61 59

Mats R Karlsson, tillträdande vd och koncernchef Axel Johnson International, tel. 08-545 476 71

____________________________________________________________________________________

Axel Johnson International marknadsför och distribuerar komponenter, system och kundanpassade lösningar till industriella företag samt till lokala distributörer och återförsäljare. Verksamheten bedrivs i fyra affärsområden: Forankra, AxFlow, AxIndustries och AxImage. Koncernen omsätter 7 miljarder på årsbasis och finns i ett 20-tal länder i Europa. www.axinter.se

Axel Johnson International ingår i familjeföretaget Axel Johnson AB tillsammans med Novax, Servera, Svensk BevakningsTjänst och Åhlénsgruppen samt delägda börsnoterade Axfood och Mekonomen. Gemensam ägare är Antonia Ax:son Johnson med familj. Totalt omsätter de hel- och delägda bolagen i Axel Johnson AB drygt 50 miljarder kronor och har omkring 15 000 anställda (2007). www.axeljohnson.se