Axel Johnson förlänger partnerskap med Järvaveckan till 2026: “Viktigare än någonsin”

Axel Johnson förlänger huvudpartnerskapet med Stiftelsen The Global Village/Järvaveckan fram till 2026. Årets Järvavecka äger rum mellan 29 maj och 1 juni och Axel Johnson medverkar tillsammans med bolag från koncernen och samarbetspartners från civilsamhället.

Järvaveckan har utvecklats till Sveriges viktigaste mötesplats för frågor kring inkludering och demokrati. Som stolt huvudpartner till Järvaveckan är Axel Johnson på plats under parollen "fler kan göra mer". Medborgare, företagsledare, civilsamhälle och offentlig sektor kommer samlas för att diskutera lösningar om att minska utanförskapet i Sverige.

Axel Johnsons styrelseordförande Caroline Berg, även styrelseordförande i The Global Village/Järvaveckan:

”Inkludering och förmågan att bygga ett samhälle som håller ihop är några av vår tids ödesfrågor. Platser där människor och samhällssfärer kan mötas blir allt viktigare och Järvaveckan är just en sådan mötesplats. Att utveckla och tillvarata mänsklig förmåga oavsett var den finns är en central fråga för näringslivet och svenskt samhälle. Som ägare tror vi på företag som en av de absolut viktigaste förändringskrafterna i samhället. Därför är det självklart för oss att fortsätta vårt engagemang för Järvaveckans utveckling även under kommande år.”

Ahmed Abdirahman, vd och grundare av Järvaveckan:

Axel Johnsons långsiktiga partnerskap möjliggör för oss att fortsätta utveckla Järvaveckan som Sveriges ledande forum för inkludering och demokrati. Deras stöd visar att näringslivet kan bidra till ett mer inkluderande samhälle och vi hoppas att fler företag följer deras exempel och satsar långsiktigt på social förändring.”

År 2020 startade Axel Johnson verksamhetsområdet Axelerate för att växla upp mångfalds- och inkluderingsarbetet inom koncernens bolag. Idag arbetar Axelerate som en katalysator för positiv förändring genom samarbete med företag och samarbetspartners inom civilsamhället. Axelerate omfattar även den ideella verksamheten Yrkesdörren som matchar etablerade och utrikesfödda svenskar för att snabba på utrikes föddas väg in på den svenska arbetsmarknaden.

Nasim Khosravi, verksamhetschef Axelerate:

”Under årets Järvavecka har vi valt att lyfta fram några av våra samarbetspartners från civilsamhället. Vi har ett unikt nätverk av samarbeten och en stark tro att vi kan skapa förändring genom att sammanföra olika parter för att arbeta tillsammans. Vi kommer även att arrangera en mötesplats där vi tillsammans med forskaren Emma Stenström samlar ledare inom civilsamhälle och näringsliv. Jag ser fram emot veckan och att få träffa alla människor på plats.”

För mer information, kontakta Nasim Khosravi, verksamhetschef Axelerate: nasim.khosravi@axeljohnson.se

Axel Johnson på Järvaveckan 2024:

29 maj: Yrkesdörren finns på plats i tältet och pratar om integration, mångfald och inkludering på arbetsmarknaden samt arrangerar ett nätverksmingel i samarbete med Ukrainian Professional Support Center där representanter från näringslivet kommer att möta ukrainare med liknande yrkeserfarenhet.

Axelerate arrangerar ett “Bubbelhoppa”-mingel tillsammans med Emma Stenström från Handelshögskolan för att samla ledare inom näringsliv, civilsamhälle och offentlig sektor för att utforska nya möjligheter till samarbete.

30 maj: Nätverket F1RST är på plats i tältet och bjuder in till samtal kring hur olika aktörer kan samarbeta för att exponera unga talanger mot nya karriärvägar.

Klas Friberg (före detta chef för Säkerhetspolisen) föreläser på den stora scenen mellan 15.30 – 16.30 om hur fler kan engagera sig i samhällsutvecklingen och förebygga utanförskap och våld.

31 maj: Konungens Stiftelse för Ungt Ledarskap och Scouterna finns på plats i tältet för att möta unga medborgare och diskutera ämnen som ledarskap och fördelarna med att engagera sig i scoutrörelsen.

1 juni: Svenska med Baby finns på plats i tältet för att skapa möten för småbarnsfamiljer med olika bakgrund. Mitt Livs Val är också på plats i tältet och berättar om hur de engagerar ungdomar i sin verksamhet.

Axel Johnson är ett ledande familjeföretag i snabb förnyelse med sikte på koncernens 10/50/50-mål. Koncernbolagen består av helägda Axel Johnson International, AxSol, Martin & Servera och Novax, samt delägda och börsnoterade Axfood (ägarandel 50,1 %) och Dustin (ägarandel 50,1 %). Axel Johnsons nettoomsättning uppgick till cirka 127 miljarder kronor 2023, och koncernbolagen har sammanlagt omkring 25 000 anställda. Axel Johnson är ett familjeföretag som drivs av femte generationen och ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj. Axel Johnson ingår som en av fyra fristående koncerner i Axel Johnson Gruppen tillsammans med fastighetsbolaget Axfast, amerikanska Axel Johnson Inc. och förvaltningsbolaget AltoCumulus.