AXEL JOHNSON AB NY HUVUDÄGARE I MEKONOMEN AB (publ)

Axel Johnson blir ny huvudägare i Mekonomen genom att förvärva aktier motsvarande 29 procent av kapital och röster av familjerna Fraim och Möller, efter omstämpling av samtliga A-aktier till B-aktier. I samband med förvärvet av aktierna har Axel Johnson AB även avtalat om en option som ger Axel Johnson AB rätt att ytterligare förvärva upp till 9,9 procent av det totala antalet aktier. Affären är ett led i Axel Johnsons långsiktiga strategi att bygga och utveckla verksamheter inom handel och handelsrelaterade tjänster. – Vi känner oss inspirerade över möjligheten att få vara med och utveckla detta fina entreprenörsföretag. Satsningen vi gör i Mekonomen hänger väl samman med vår affärsverksamhet. Vi är övertygade om att vi genom vårt långsiktiga och aktiva ägande kan vara med och realisera Mekonomens framtida utvecklingspotential till nytta för bolagets kunder och ägare, säger Mats Jansson, VD och koncernchef på Axel Johnson AB. – Det är med stor tillfredställelse vi lämnar över till den nya huvudägaren. Mekonomen har en stark marknadsposition och vi tror att Axel Johnson kommer att ge företaget fortsatt stabilitet och samtidigt bidra med nytänkande, säger Leif Möller och Ingemar Fraim, grundare av Mekonomen. Mekonomen är Skandinaviens ledande bildelskedja som erbjuder ett brett sortiment av bilreservdelar och biltillbehör till verkstäder samt till enskilda bilägare. Företaget omsatte 2 333 MSEK under räkenskapsåret 2005. Antalet anställda i Mekonomen är omkring 1 250. Köpet är villkorat av beslut om omstämpling av samtliga A-aktier till B-aktier i Mekonomen vid extra bolagsstämma som avses hållas i augusti månad, då även ett förslag till ny styrelsesammansättning kommer att behandlas. Enligt överenskommelse mellan parterna offentliggörs inte köpeskillingen. För ytterligare information var vänlig kontakta: Mats Jansson, VD och koncernchef, tel. 08-701 61 14 eller mob. 070-569 48 11 Caroline Berg, Direktör Human Development och Kommunikation, tel. 08-701 61 00 Axel Johnson AB inriktar sig via helägda Åhléns, Servera och Novax samt delägda börsnoterade Axfood på handel och handelsrelaterade tjänster i Norden med tyngdpunkt i Sverige. Genom helägda Axel Johnson International bedrivs marknadsföring och distribution av industri- och konsumentprodukter på den europeiska marknaden. Totalt omsätter de hel- och delägda bolagen i koncernen över 43 miljarder kronor och har omkring 14 000 anställda (2005). Axel Johnson AB ingår som en av tre fristående och finansiellt oberoende koncerner i Axel Johnson Gruppen tillsammans med Axel Johnson Inc. och AxFast. Därutöver ingår ägarintressen i Nordstjernan och i brittiska Spirent. Axel Johnson Gruppen är ett familjeföretag i fjärde och femte generationen som ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj.