ANDERS SLETTENGREN BLIR NY VD I NOVAX

Anders Slettengren har utsetts till verkställande direktör i Novax AB, som är ett helägt dotterbolag i Axel Johnson AB. Slettengren tillträder sin nya tjänst den 1 oktober 2006. Nuvarande VD, Jan Carl Adelswärd, blir samtidigt vice VD i bolaget och får som huvuduppgift att identifiera nya framtidsinvesteringar utöver ordförandeskapet i Filippa K och Murlyn Music. Novax är ett riskkapitalbolag som utvecklar företag med hög utvecklingspotential inom konsumentnära handel och tjänster. Jan Carl Adelswärd har framgångsrikt utvecklat bolaget sedan starten år 1999. – Nu när Novax går in i nästa utvecklingsfas är det naturligt att överlämna VD-rollen till min parhäst Anders Slettengren, säger Jan Carl Adelswärd i en kommentar. Anders Slettengren är 38 år och har arbetat som Investment Manager på Novax sedan 2001 och varit vice VD sedan 2003. Genom sina tidigare anställningar på Unilever och Microsoft har Anders även en bred erfarenhet inom försäljning, marknadsföring och affärsutveckling. Anders Slettengren kommer genom sin nya roll även att ingå i Axel Johnson AB:s affärsledning. För ytterligare information vänligen kontakta: Mats Jansson, VD Axel Johnson AB och styrelseordförande i Novax AB tel. 08-701 61 14 eller mobil 070-569 48 11 - - - - Axel Johnson AB inriktar sig via helägda Åhléns, Servera och Novax samt delägda börsnoterade Axfood och Mekonomen på handel och handelsrelaterade tjänster i Norden med tyngdpunkt i Sverige. Genom helägda Axel Johnson International bedrivs marknadsföring och distribution av industri- och konsumentprodukter på den europeiska marknaden. Totalt omsätter de hel- och delägda bolagen i koncernen över 43 miljarder kronor och har omkring 14 000 anställda (2005, exklusive Mekonomen). Axel Johnson AB ingår som en av tre fristående och finansiellt oberoende koncerner i Axel Johnson Gruppen tillsammans med Axel Johnson Inc. och AxFast. Därutöver ingår ägarintressen i Nordstjernan och i brittiska Spirent. Axel Johnson Gruppen är ett familjeföretag i fjärde och femte generationen som ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj.