Påsen som ska ersätta plastpåsarna i matbutikerna

Enligt nya EU-direktiv ska användningen av plastpåsar minskas till hälften fram till år 2025. Med en prisökning av plastpåsar på nära 50%, hoppas Naturvårdsverket kunna minska plastförbrukning och istället öka återanvändning.

Konsumenterna kräver bärkassar i material som minskar miljöbelastningar och som kan återanvändas och återvinnas.

Avisera lanserar nu produktnyheten hängslekasse i Non woven. Den nya påsen är i samma modell som den klassiska matkassen i plast, men tillverkas av ett Non woven-material. Påsen är smidig, lätt att vika ihop och lämplig för återanvändning. Läs mer om produktnyheten >>

• non-woven
  • förpackningskoncept
  • butiksemballage
  • plastpåsar
  • debatt
  • avisera
  • matbutiker
  • miljö
  • miljövänligt

Daniela Lundgren

Presskontakt Brand & content manager Marknadsföring +46702429588

Mariella Zalbo Lundgren

Presskontakt Product developer & co-founder 08-506 250 00

Rosanna Selén

Presskontakt Head of sustainability Hållbarhetsfrågor 08-506 250 40

Ökat intresse för återanvändbara alternativ

Under förra veckan ställde Avisera ut på SHOP Nordic. I och med de nya EU-direktiven om minskad användning av plastpåsar fram till år 2015, sågs ett särskilt stort intresse för återanvändbara alternativ och nya miljömaterial bland besökarna på mässan.
Som leverantör av förpackningslösningar med fokus på hållbarhet, erbjuder Avisera en mängd olika återanvändbara bärkassar och gröna miljöval, var