Autolink ny transportleverantör för Volkswagen Group Sverige

Svensk billogistikhistoria:

Autolink ny transportleverantör för Volkswagen Group Sverige

(Malmö/Södertälje, 7 juli, 2009) Autolink Sweden AB övertar distribution av alla Volkswagen, Audi, Skoda och SEAT-fordon inom Sverige. Tillsammans med uppdragsgivaren Volkswagen Group Sverige AB skriver Autolink Sweden AB logistikhistoria genom att teckna sitt största avtal för billogistik och i särklass största affären på den svenska billogistikmarknaden under de senaste 50 åren.

Kontraktet omfattar distribution av alla Volkswagen Group Sverige AB:s nya fordon samt hyrbilar, närmare 70,000 bilar i året.

Autolink Sweden AB använder en kombination av en modern lastbilspark med nya bränslesnåla och miljövänligare lastbilar och en flotta av Europas modernaste järnvägsvagnar. Järnvägsvagnarna är inte bara specialanpassade för att tillfredsställa de stränga kvalitetskraven från Volkswagen, utan kan även användas till returtransport av annat gods med sin "multi-purpose-kapacitet". På det sättet är Volkswagen och Autolink en betydande bidragsgivare till en bättre miljö och säkrare vägar; med färre lastbilar på vägarna och mer gods på järnväg.

• - Miljöaspekten var ett skäl till att vi valde Autolink. Men även andra saker som kvalitet, ledtider och prisnivå hade betydelse, säger Albert Lunnerdal, chef för Billogistik inom Volkswagen Group Sverige AB.

• - Vi är mycket nöjda med avtalet, inte minst för att det visar att Autolink har lyckats bygga upp ett effektivt och miljövänligt logistiknätverk på de tre år vi har varit verksamma i Sverige.", säger Martin Smedå, Marknadschef Autolink Sweden AB.

Autolink Sweden AB

Autolink Sweden AB ägs av den norska billogistikgruppen Autolink Group A/S med huvudkontor i Drammen, Norge. Autolink Group sysselsätter drygt 300 personer och är ledande inom färdigställande och transport av bilar i Norden. Företaget har en uttalad expansionsstrategi för Skandinavien och Nordeuropa och har etablerat verksamheter i de Baltiska länderna och Finland med operationer även i Ryssland och CIS länderna.

Autolink Sweden AB har sitt huvudkontor i Malmö och sysselsätter idag 70 personer. Anläggningens totala yta uppgår till 100,000 kvm utomhus samt 20,000 kvm inomhus, vilket innebär en kapacitet på färdigställande av ca 90 000 bilar per år.

Volkswagen Group Sverige

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2008 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 66 000 bilar och hade därmed en marknadsandel på 21,3 procent på den svenska bilmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 6,23 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2008.

I Volkswagen Group Sverige AB ingår de helägda dotterbolagen Europeisk Biluthyrning AB (Europcar), Volkswagen Parts Logistics Sverige AB, Volkswagen IT Service Sverige AB och PSE Sverige AB. Drygt 500 personer arbetar i moder- och dotterbolag.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

För mer information kontakta:

Per Bjurnemark, VD, Autolink Sweden AB.

per.bjurnemark@autolink.se
Tfn: +46 40 642 20 55