Intervju med KGKs VD Johan Regefalk - om Autoexperten, GBV och varför han bedriver bilverkstad hemma på lördagar

När KG Knutsson – eller ”KGK” som det ofta heter i branschmun – nämns i Motormagasinet är det oftast i förbifarten och i samband med sådant som handlar om verkstadskedjan Autoexperten. Men KG Knutsson är ju så mycket mer än bara sin verkstadskedja, och kanske en större aktör än många kanske tror:

– KG Knutsson AB omfattar åtta olika affärsmodeller, och en av dem är Autoexperten. Sedan misstar man sig ibland på vår storlek, för vi redovisar inte våra siffror så offensivt. För om du tittar på vilken omsättning vi har så har vi i Sverige – om vi gör som våra konkurrenter och räknar in våra helägda butiker och drar bort den försäljning vi har till dessa butiker – så omsätter vi ungefär 2,1 miljarder kronor i Sverige per år. Och totalt, inom automotive aftermarket i Norden och Baltikum har vi en omsättning på ungefär 3,2 miljarder – och då räknar bort de företag hos oss som finns i andra branscher, förklarar KGK:s vd Johan Regefalk.

Johan Regefalk tar oss med till KGK Academys utbildningslokaler och en Toyota Prius som används i högvoltsutbildningen. Foto: Pierre Kjellin

Autoexperten startades i Sverige 1996 och det dröjde till 2019 innan man gick över gränsen och etablerade sig utomlands, då i Norge.

– Vi har idag ungefär trettio verkstäder i Norge. Vi är inte rikstäckande där än men vi har den ambitionen. Nu finns vi i Oslo med omnejd och Trondheim. Vår plan är att det ska växa till runt 50 verkstäder i Norge i år.

Att KG Knutsson skulle starta en verkstadskedja 1996 var dock inte självklart, påpekar Johan Regefalk:

– I och med att vi levererar till hela branschen så var vi väldigt försiktiga med att skapa en egen kedja, då det kan bli konkurrens mot en del av kunderna. Så vi var mer eller mindre tvingade att skapa en egen verkstadskedja av det skälet att våra konkurrenter gjorde det. Vi kunde inte sitta och titta på utan fick börja bygga ett verkstadskedjekoncept vi också.

Värt att notera, tycker Johan Regefalk, är att KG Knutssons verksamhet visat svarta siffror ända sedan starten 1946. Hur är det möjligt?

– Det enkla svaret är att vi har följt marknaden, vi har hela tiden utvecklat oss och vi har förtjänat vår marginal. Och vi har sett till att kunderna vill fortsätta att handla av oss, förklarar Johan Regefalk men är också noga med att lyfta fram en annan viktig framgångsfaktor:

– En av våra största styrkor är våra engagerade medarbetare, som faktiskt säger själva att de är med och påverkar.
Och Andreas Kozub, content manager på KGK, inflikar med ett exempel: – I höstas hade IT-avdelningen en Hack Week , där tanken var att avdelningens medarbetare skulle få testa egna idéer under en hel vecka.

Den har kommit för att stanna vågar jag påstå. Vi kommer att göra om det, lägger Johan Regefalk till.

Men hur går det att ha en fungerande affärsrelation med både kunder inom eftermarknad å ena sidan och kunder inom bilhandeln (OES) å den andra?

– Vi har valt en strategi där vi respekterar det avtal vi har med exempelvis en bilimportör. Om vi har kommit överens om att vi ska sälja Calix, Hella, Dräger – då säljer vi det och inte reservdelar som konkurrerar med deras egna reservdelar. Vi sköter oss helt enkelt och säljer det som vi kommit överens om, och på det sättet har vi vunnit förtroende. Sedan tycker bilhandeln inte alltid det är kul med Autoexperten, men samtidigt vet de var de har oss.

– Det är många gånger vi har frågat oss – ska vi hålla på med allt det vi gör idag. Och varje gång kommer vi fram till att det finns en potential i alla våra affärsområden och det finns en potential i att alla dessa olika affärsområden finns under samma tak.

Om Godkänd Bilverkstad:

– Vi har gått all in för Godkänd Bilverkstad och vårt krav är att en Autoexperten-verkstad är ansluten. Och vi fortsätter att slåss för Godkänd Bilverkstad. Vi tycker att ett av de största problemen i vår bransch är att den inte alltid har det bästa ryktet hos bilägarna. Genom Godkänd Bilverkstad visar vi vilka verkstäder som går att lita på.

Om sitt eget mekande:

– Bilmekaniker är ett himla bra yrke. Jag driver fortfarande bilverkstad på lördagarna – by the book. Och 63 år gammal är jag fortfarande väldigt rörlig i kroppen, mycket tack vare jobbet i verkstaden. Att jobba i en bilverkstad är ett mångsidigt yrke – du rör dig mycket, det är inte monotont och det är ett avancerat jobb idag.

Om elektrifieringen av fordonsparken:

– Jag tror man ska räkna med att omställningen går snabbare än man tror. Samtidigt ska vi vara medvetna om att det tar minst 10 år innan vi har hunnit byta ut hela vår fordonspark till eldrift.

Om Autoexpertens slogan ”Längre leve din bil”:

– Vi tror mycket renovering av bildelar, eller cirkulär ekonomi som vi också kallar det, och där har vi saker på gång. Och det tror vi gäller även elbilarna. I vår ZF verkstad här i Sollentuna, där vi idag renoverar växellådor till framför allt tunga fordon, har vi även kompetens att som exempel byta lager på en elmotor. Vi måste använda och underhålla det som är producerat – det är lite av ett mantra för