Autocirc förvärvade Frykmalms Bildemontering

Ytterligare förvärv placerar Autocirc på kartan i Värmland

Autocirc förvärvade nyligen Frykmalms Bildemontering i Karlstad, ett erfaret och kompetent företag med stor kapacitet. I och med detta får Autocirc lokal närvaro i ytterligare en av landets större städer.

Anläggning i toppklass

Frykmalms Bildemontering grundades redan 1974 och har sedan dess kontinuerligt växt och utvecklats. I dagsläget sysselsätter företaget cirka 25 personer och har en av Sveriges främsta anläggningar för att demontera bilar på ett miljöriktigt, effektivt och säkert sätt. Målet är att på ett rationellt sätt nå resultat av högsta kvalitet. Som ett ytterligare led i kvalitets- och miljöarbete är Frykmalms Bildemontering certifierade enligt ISO 14001 och ISO 9001.

“Här på Frykmalms Bildemontering ser vi fram emot att få ta vårt miljö- och kvalitetstänk ytterligare steg framåt tillsammans med Autocirc. Vi har redan erfarenhet från att arbeta i nätverk, med andra bildemonteringsföretag. Nu blir det spännande att ingå i ett sammanhang där vi är nära knutna även till andra aktörer i bil- och bildelsbranschen. För vår anläggning innebär detta förhoppningsvis ännu högre beläggning, och att vi kan återvinna, renovera och få ännu fler begagnade delar tillbaka ut på marknaden.”

– Sven Frykmalm, VD för Frykmalms Bildemontering

Cirkulär ekonomi kräver mångfald av aktörer

Autocirc arbetar för att skapa en cirkulär ekonomi för bildelar. Genom att ersätta nytillverkade bildelar med återvunna och renoverade komponenter finns stora miljömässiga vinster att göra. I Autocircs affärsmodell behövs en mångfald företag verksamma inom bil- och bildelsbranschen. Därför vidgar företaget hela tiden sin sfär med nya dotterbolag som kompletterar övriga.

“En avgörande del för att Autocirc ska fungera är att vi är många aktörer, på skilda platser och med olika specialiteter, som arbetar nära varandra på ett effektivt vis. Det innebär givetvis att geografiskt läge och kompetens är viktigt. Men, minst lika viktigt är att vi har en samsyn på miljö och hållbarhet. Har man dessutom vana av att samarbeta i nätverk med andra aktörer ser vi det som ett stort plus. Frykmalms Bildemontering stämmer in på alla dessa punkter och vi känner oss mycket stolta i att ha dem i vår företagsgrupp nu.”

– Johan Livered, VD på Autocirc.

Autocirc AB förser bilindustrin med återanvända och renoverade bildelar. Företaget är navet i en cirkulär affärsmodell där dotterbolagen samverkar för att öka återanvändning och livslängd på begagnade delar. Bolaget omsätter 920 MSEK och har 500 anställda och finns i 5 länder.

johan@autocirc.com

Frykmalms Bildemontering AB