Autocirc växer i Norge - köper Skjeberg Bilopphuggeri AS

Autocirc växer i Norge - köper Skjeberg Bilopphuggeri AS

Skjeberg Bilopphuggeri, distriktets äldsta bildemonterare, kommer att växa och bli en stor aktör inom återvinning och återanvändning, vilket är en viktig marknad för tillväxt. ”Nu när vi ansluter oss till Autocirc-koncernen är det ett strategiskt val där vi kan dra nytta och erfarenhet av ett stort och utbrett nätverk inom denna marknad. Det ger spännande möjligheter och gör det möjligt inte minst med ett ännu närmare samarbete med Østfold Bildemontering AS, där vi naturligt kompletterar varandra” säger Rune A. Kirkeng, VD för Skjeberg Bilopphuggeri.

Østfold Bildemontering som är ett av Norges största bildmonteringsföretag och är en del av Autocirc koncernen, köper Skjeberg Bilopphuggeri. Då det finns ett starkt fokus i branschen på återanvändning av bildelar från nyare inlösta skadade bilar från försäkringsbolag, har vi valt att köpa Skjeberg bilskrotning då detta passar in i vårt koncept. Østfold Bildemontering omsatte 63 miljoner NOK 2021 och har för närvarande 31 anställda och har betydande tillväxt i år. ”Vi har haft en stor tillväxt de senaste åren och funnit att om vi ska kunna vidareutveckla bolaget behöver vi ökad kapacitet!” säger Terje Karstensen, Østfold Bildemontering AS.

“Skjeberg Bilopphuggeri passar in i vårt koncept och genom att distribuera nyare bilar till Østfold Bildemontering och de lite äldre till Skjeberg Bilopphuggeri får vi en bättre logistik, möjlighet till tillväxt och Skjeberg får mer tillgång till bilar. Återanvändning av bildelar är ett av våra sätt att bidra till den cirkulära ekonomin. För att bli så bra som möjligt behöver vi företag som Skjeberg Bilopphuggeri, med lång erfarenhet, gedigen expertkunskap och ett miljötänk som genomsyrar verksamheten” säger Johan Livered, VD på Autocirc AB.

Autocirc AB förser bilindustrin med återanvända och renoverade bildelar. Företaget är navet i en cirkulär affärsmodell där dotterbolagen samverkar för att öka återanvändning och livslängd på begagnade delar. Bolaget omsätter 980 MSEK och har 500 anställda.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Johan Livered
johan@autocirc.com