Autocirc förvärvar Alingsås Bildelar

Autocirc stärker sin närvaro i Västsverige - förvärvar Alingsås Bildelar AB

I och med sitt förvärv av Alingsås Bildelar AB stärker Autocirc sin närvaro i Göteborgsregionen och Västsverige. Alingsås Bildelar har lång erfarenhet av att återvinna bildelar genom att demontera såväl person- som skåpbilar och är strategiskt beläget i nära anslutning till storstadsregionen Göteborg.

Bred kompetens i strategiskt läge

Alingsås Bildelar AB startades 1969, av Ingvar Carlsson och drivs idag av sönerna Pelle och Ola Carlsson. Företaget har 28 anställda och arbetar med de flesta bilmärken på marknaden. Alingsås Bildelar AB har en profil som stämmer väl in i Autocirc-sfären: välskött och med hög kreditvärdighet (AAA-rating hos Dun & Bradstreet), entreprenöriella, Årets Företagare vid två tillfällen, med ett tydligt miljötänk och kvalitetstänk (ISO-certifierade för kvalitet och miljö sedan 2009).

“Genom att demontera bilar och ta vara på de mängder delar som kan renoveras och återanvändas har vi alltid bidragit till hållbarhet i fordonsindustrin. Vi är väldigt glada att nu få möjligheten att ta detta ett steg till genom att bli en del i Autocircs cirkulära affärsmodell. För vår personal ser vi det som en trygghet att tillhöra en stark organisation samtidigt som vi kommer vara kvar och driva företaget som tidigare."

– Pelle och Ola Carlsson, Alingsås Bildelar

Mot hållbar bildelsindustri, med utvalda förvärv

Autocirc har som uttalat mål att leda vägen mot en hållbar bildelsindustri. Som bas för detta ligger företagets cirkulära affärsmodell. Denna förutsätter aktörer med rätt profil ur alla delar i återvinningscirkeln.

“Vi är mycket nöjda med att ha funnit och kunnat förvärva Alingsås Bildelar AB. Förutom att ha ett strategiskt upptagningsområde är det ett välskött och mycket kompetent företag. Precis vad vi behöver för att fortsätta vägen mot en hållbar bildelsindustri.”

– Johan Livered, VD på AutoCirc.

Autocirc AB förser bilindustrin med återanvända och renoverade bildelar. Företaget är navet i en cirkulär affärsmodell där dotterbolagen samverkar för att öka återanvändning och livslängd på begagnade delar. Bolaget omsätter 920 MSEK, har 500 anställda och finns i 5 länder.

johan.livered@autocirc.com

Alingsås Bildelar AB