Insändare - Då försvinner möjligheten för 100 000 Stockholmare att få hörselvård

Blogginlägg -

Jag hade för en tid sen förmånen att vara med på ett dialogmöte. Med på mötet fanns HRF, en politiker, patienter, anhöriga, audionomer och privata hörselföretag som står för hörselvården i Stockholm.

Jag blev både glad och ledsen av det jag hörde. Glad för att jag upplevde att vi kunde prata mer varandra om något väldigt viktigt, hörsel och hörselvård. Att vi kunde få en ökad förståelse för varandras behov och att fler både ska få höra och få höras.

Ledsen när en politiker pratar om att patienter blir pålurade dyra hörapparater och att äldre inte kan eller är så intresserade av teknik. När en intresseorganisation har ett väldigt högt tonläge och använder ord som, ”lurendrejeri”, ”har vilseletts”, ”säljare”, ”patienter blir lurade”, för att i nästa stund lyfta akut audionombrist. Jag tror tyvärr inte det tonläget bidrar till att vi blir fler audionomer.

En konsekvens av detta är att jag har fått ägna många timmar åt att återupprätta förtroende för både hörselvården och för audionomer. Tid som jag kunnat lägga på konkret hörselvård och att hjälpa fler att få en bättre hörsel.

Jag valde att bli audionom för att jag brinner för hörselfrågor och för att få möjligheten att göra skillnad i människors liv. Och det bidrar jag med varje dag. Jag ger patienter med hörselnedsättning möjlighet till ökad livskvalitet genom personlig rehabilitering. Som alltid börjar med en behovsbedömning.

Så vid det första besöket går vi genom patientens behov, livssituation och genomför olika hörselmätningar som ligger till grund för mina rekommendationer och patientens val av hjälpmedel. Det ställer höga krav på kommunikativ förmåga och det krävs empati för att stötta patienten. Först därefter börjar arbetet med att prova olika hörapparater. Det kan innebära att patienten kommer tillbaka och behöver prova andra hörapparater till dess vi hittat rätt. Här behövs teknisk kompetens när arbetet med att skräddarsy och ställa in apparaten så patienten får maximal nytta av sin hörapparat.

En nyare och mer modern hörapparat ökar möjligheten för patienten att fullt ut delta i ett socialt och digitalt liv. Utvecklingen av samhället skapar hela tiden nya möjligheter som nyare hörapparater anpassas till. Alla som har en mobil vet att den måste uppdateras och ibland fungerar inte äldre versioner med ny teknik. En nyare och modern hörapparat har långt fler möjligheter vad gäller inställningar och anpassningar. Det ökar möjligheten både för mig som audionom och för patienten att använda sin hörapparat.

Om jag inte utgår från att mina patienter vill höra så bra som möjligt och fått möjlighet att testa olika typer av hörapparater, hur tror du då de kommer känna sig när de får reda på att de hade kunnat höra ännu bättre? För om patienten inte blir nöjd har jag inget jobb.

Man räknar med att ungefär 20% av befolkningen har eller kommer få problem med sin hörsel. Skapa inte en pandemi-situation för hörselvården i Stockholm där många behöver vård, men det finns för få som kan vårda.

Bästa hälsningar, Sebastian Duarte Leg. Audionom

Audika AB Kyrkvägen 26 // 194 74 Upplands Väsby // Sweden