Unikt samarbete ska lansera film och bil

Den 4 augusti är det svensk premiär för storfilmen ”I, ROBOT”, med Will Smith i huvudrollen. I samband med lanseringen samarbetar Twentieth Century Fox med Audi Sverige och Kanal 5. Man har bland annat tagit fram en reklamfilm och kampanjsajt där man kan tävla och vinna en ny Audi A3 Sportback. Audis del i filmen består i att man specialkonstruerat framtidsbilen RSQ, som kommer att köras av filmens hjälte spelad av Will Smith. Filmen utspelar sig 2035 i en högteknologisk värld av robotar, vilket passar bra ihop med Audis devis ”Vorsprung durch Technik”. Bakom ”I, ROBOT” står Twentieth Century Fox och i samband med filmens lansering kommer Audi Sverige och Fox att genomföra ett flertal gemensamma aktiviteter. En sådan är sportcoupén Audi RSQ:s medverkan under den galapremiär som kommer att hållas i Stockholm den 30 juli och där även Will Smith medverkar. Bilen kommer att turnera runt över världen i samband med att ”I, ROBOT” premiärvisas i olika länder. Man har också, i samarbete med Kanal 5, tagit fram en särskild tävling där en lycklig vinnare kan bli ägare till en Audi A3 Sportback. Kampanjen pågår 28 juli – 18 augusti och reklamfilmen kommer att visas på Kanal 5. Kampanjsajten nås från Audi.se och Kanal5.se. - Att specialkonstruera en framtidsbil för en film är nog att betrakta som helt unikt. Därför vill vi självklart utnyttja Audis koppling till ”I, ROBOT” och för oss passar filmen mycket bra ihop med lanseringen av nya A3 Sportback som får premiär i september, säger Audi Sveriges marknadschef Irene Bernald. Även Twentieth Century Fox ser positivt på samarbetet med Audi: - Det är sällan som en produktplacering är en så naturlig del i en film som när det gäller Audis framtidsbil i ”I, ROBOT”, säger Bjarne Otterdahl, marknadschef på Twentieth Century Fox i Sverige. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2003 såldes mer än 769 000 nya Audi-bilar i världen. Audi omsätter drygt 23 miljarder euro och har närmare 53 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Svenska Volkswagen AB. För ytterligare information, kontakta: Marcus Thomasfolk informationschef Audi Sverige, tel 08-553 896 57 e-post marcus.thomasfolk@audi.se eller Bjarne Otterdahl, marknadschef Twentieth Century Fox, tel 08-566 261 20, e-post Bjarne.Otterdahl@fox.com eller Daniel Cedercrona, Ansvarig Interaktiva Koncept Kanal 5, tel 08-520 55 367, e-post daniel.cedercrona@kanal5.se