Två segrar för Audi när världens motorjournalister utsåg årets bilar 2007

Audi avgick med två av tre möjliga segrar när en jury bestående av motorjournalister från 22 länder korade årets bilar under New York International Auto Show. Audi TT, som även var en av tre finalister till "World Car of the Year 2007", utsågs till "World Car Design of the Year" medan Audi RS4 tog hem kategorin "World Performance Car of the Year". Nya Audi TT Coupé har sedan lanseringen 2006 mottagit ett flertal utmärkelser, bland annat för sin karismatiska design och dynamik. När en jury bestående av motorjournalister från 22 länder skulle utse "World Car of the Year 2007" var nya Audi TT en av tre finalister till årets bil i tillägg till att vara nominerad i kategorin "World Car Design of the Year 2007". I den senare knep Audi TT segern framför de 28 konkurrenterna och fick lovord av juryn för sin vidareutveckling av den första generationens uppmärksammade designkoncept till dagens mer moderna formgivning. Beröm fick även "single frame" grillen och den smäckra silhuetten samt den rymliga och förarorienterade kupén. Även Audi RS4, som var en av 18 nominerade till "World Performance Car of the Year 2007", tog hem segern. Enligt årets bil juryn är Audi RS4 den "virtuella definitionen av en sportsedan" och man lyfte speciellt fram den permanenta fyrhjulsdriften quattro, V8-motorn och den utomordentliga byggkvaliteten. Även det "underbara" ljudet vid accelaration uppmärksammades speciellt av juryn. Audi RS4 har tidigare mottagit ett flertal utmärkelser för bland annat förenandet av teknik från motorsporten med mer vardagliga körkvaliteter. · Nya Audi TT Coupé finns tillgänglig med en 2,0-liters motor med 200 hk samt med en 3,2-liters V6-motor med 250 hk och quattro fyrhjulsdrift. I slutet av mars lanserades även nya Audi TT Roadster på den svenska marknaden. · Audi RS4 är utrustad med en 4,2-liters V8 motor med 420 hk och quattro fyrhjulsdrift. Accelerationen från 0-100 km/h går på 4,8 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2006 såldes mer än 905 000 nya Audi-bilar i världen. Audi omsatte under 2006 31,1 miljarder euro och hade över 52 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Svenska Volkswagen AB. För ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, tel 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.