Två Audi R8 på pallen i ALMS

ALMS: På söndagen fick publiken i American Le Mans Series, ALMS, för första gången se en bil i LMP675-klassen slå storebröderna i LMP900-bilarna. Team Dysons MG Lola petade ner Infineon Team Joests och Champion Racings Audi R8 till andra respektive tredje plats, på Infineon Raceway i Kalifornien. Den lättare prototypen i 675-klassen drog nytta av viktskillnaden på 225 kilo på den kurviga banan i Sonoma Valley, nära San Francisco. Och även om poängen i ALMS bara delas ut i respektive klass så var Audi-teamen inte nöjda med att släppa topp-placeringen. - Vi kör inte för klass-segrar utan för totalsegrar, konstaterade Ralf Jüttner, teknisk chef på Infineon Team Joest. Team Dysons två MG Lola hade startplats ett och två på griden, men det dröjde bara till det sjunde varvet innan finländaren JJ Lehto kunde gå upp på andra plats i sin Champion Racing Audi R8. Och sedan följde en hård kamp mellan teamen och biltyperna. Frank Biela tog ledningen för Infineon Team Joest, men en punktering gjorde att teamet förlorade den. Teamkamraten Marco Werner drog nytta av Audi R8:s bränsleinsprutning FSI, som tillät honom att göra ett stopp mindre än konkurrenterna, och var i ledningen tills 15 varv återstod av den 2:45 timmar långa tävlingen. Då lyckades James Weaver klämma sin MG Lola förbi Werner, och hålla undan till slutet. Bara 3,7 sekunder skiljde bilarna åt. I och med segern i 900-klassen är Marco Werner och Frank Biela i toppen av ALMS-tabellen. JJ Lehto och Johnny Herbert ligger strax bakom. Nästa race sker redan om en vecka i Trois-Rivières i Kanada. Infineon Raceway (USA), 27 juli, omgång 3, American Le Mans-Series (ALMS) 1 Weaver/Leitzinger (MG Lola) 102 varv på 2h 45m 57.739s 2 Biela/Werner (Audi R8) + 3.708s 3 Herbert/Lehto (Audi R8) + 39.750s 4 Auberlen/Theys (Dallara-MG) + 39.878s 5 Beretta/Jeannette (Panoz) - 1 varv Tabellen efter 3 av 9 tävlingar: 1 Biela och Werner, 62 p 3 Lehto, 58 4 Herbert, 55 5 Theys, 36