Thed Björk: Jag tror stenhårt på Audi-seger

Inför STCC Mantorp Park 20/5: Är det tredje gången gillt som gäller för Audi/KMS i helgens STCC-tävling på Mantorp Park? - Ja, vi är back in business, det ska bli första segern på Mantorp i helgen, säger Thed Björk, just hemkommen med två segrar i bagaget från sin körning för tjeckiska Auditeamet på Most-banan. Snabbaste kvaltid på Sturup. Bästa uppkörning. Överlägsen ledning på Ring Knutstorp för Thed tills fyra varv var kvar. Det är Audis facit hittills i STCC. Segern har varit nära men uteblivit. - Vi har haft en olycklig start och nu är trycket hårt på oss, inte minst för att vi är bortskämda med resultat, säger stallchefen och föraren i Audi/KMS-teamet Tommy Kristoffersson som ändå inte är speciellt orolig inför framtiden. Behålla lugnet - Det handlar om att behålla lugnet, jobba systematiskt med den plan vi har och gjuta mod i alla i teamet. Vi har redan visat att vi hör hemma i toppen, att våra bilar och förare är bland de allra snabbaste och att vi kan vinna. Vi vet vad vi kan, nu åker vi till Mantorp för att visa det, konstaterar Tommy Kristoffersson. Regerande mästaren Thed Björk är som vanligt både positiv, motiverad och optimistisk. Han har anledning att vara det efter sin senaste succéhelg, Han var inbjuden som förare i det tjeckiska Auditeamet för att köra en DTM Audi i mästerskapet på Most-banan. Han visade sin överlägsenhet med Pole Position och klar ledning med DTM-Audin och två segrar med en Audi A4 Quattro Super Touring, som han också fick ratta åt teamet. - Nu har jag farten och segerkänslan i kroppen så nu gäller det att hålla tummarna för att vi har bättre flyt än hittills, menar Thed. Seger på Mantorp En gummidamask som skyddar drivaxeln hade spruckit och det gjorde att drivaxeln blev torr och skar när Thed låg i en överlägset klar ledning i senaste STCC-tävlingen, där han fick bryta fyra varv från segern. - Det var snöpligt, men jag vet att vi är back in business. Det är ordning och reda och vi har farten i bilen. Dessutom är vi inte belastade med straffvikt i bilen. Jag tror stenhårt på seger i helgen. Frank Stippler har visat att han är en av STCC-seriens snabbaste förare, men väntar också fortfarande på ett lopp utan otur. Senast gick en stötdämpare av redan i loppets inledning och så var loppet kört. - Nu gäller det att hitta samma fart som på Sturup. Jag ser fram emot att sortera ut bilen när vi testar hela fredagen på Mantorp, vi kommer att kunna bli riktigt snabba i tävlingen. Ställning i STCC efter två deltävlingar: 1. Robert Dahlgren, Volvo, 20 2. Jan Nilsson, BMW, 12 3. Johan Stureson, Peugeot, 9 4. Robin Rudholm, BMW, 8 5. Tomas Engström, Honda, 7 6. Fredrik Ekblom, BMW, 6 7. Alexander Storckenfeldt, Volvo, 5 8. Frank Stippler, Audi A4, 4 9. Tommy Kristoffersson, Audi A4, 4 10. Thed Björk, Audi A4, 2 11. David Björk, BMW, 1 Totalt körs 11 deltävlingar i STCC 2007. Tävlingarna sänds i SVT2, Race, måndagar 22.30-23.00. TÄVLINGSKALENDER 2007 22 april, Sturup 6 maj, Ring Knutstorp 20 maj, Mantorp Park 3 juni, Karlskoga 17 juni, Anderstorp 30 juni, Våler 15 juli, Falkenberg 19 aug, Karlskoga 2 sep, Ring Knutstorp 16 sep, Sturup Raceway 30 sep, Mantorp Park