Thed Björk bröt i klar ledning

STCC Ring Knutstorp 5/5 Race Det doftade seger för Audi, men slutade med lukten av trasig växellåda. Thed Björk körde snabbast av alla och höll en klar ledning med över fem sekunder när det bara var fyra varv kvar. Då rullade Thed sakta in i depån med trasig differential till växellådan. - Det känns surt, vi var ju bäst, sa en moloken Thed Björk. Auditeamet knep en poäng genom Tommy Kristofferssons åttondeplats. Auditeamets STCC-mästare 2006, Thed Björk, var en het segeraspirant redan från start. Tredje kvaltid gav honom ett perfekt utgångsläge i starten och det utnyttjade han och klättrade genast upp till andra plats i första kurvan efter start. I 20 varv pågick sedan jakten på ledningen i STCC-loppet på Ring Knutstorp intensivt. Thed Björk i Audi A4 låg tätt bakom och jagade Robert Dahlgren i Volvo. Theds teampersonal valde att ta in honom tidigt i depå för det obligatoriska däckbytet. Teamet gjorde ett fantomsnabbt depåstopp och Thed körde ut som ny ledare i tävlingen. Han utökade ledningen och ledde med flera kurvor i över tio varv medan Robert Dahlgren, Robin Rudholm och Fredrik Ekblom fajtades om andra- och tredjeplatsen. - Det var en lätt resa och bilen kändes helt fantastisk att köra när det plötsligt började vibrera i framvagnen. Jag trodde det var gummibitar på däcken, men det blev bara värre och värre. Då förstod jag att det var illa. Till slut hade jag ingen drivning alls. Fyra varv före målgång parkerade Thed sin Audi efter depårakan med trasig differential. Därmed kunde Volvos Robert Dahlgren ta sin andra seger för året och BMW-förarna Rudholm och Ekblom få sina första poäng. Frank Stippler hade det inte bättre. Redan i starten började problemen, när han kände att något hänt med däcken eller i framvagnen. Tre varv senare parkerade han sin bil i sandfållan efter målrakan: - Jag bromsade försiktigt eftersom jag kände att något var fel, men då brast något i drivningen och framvagnsupphängningen och jag kunde inte styra längre, berättade Stippler, som haft problem även på kvalificeringen denna racehelg. - Vi har inte fått allt att fungera än, men det ska bli bättre. Tommy Kristoffersson startade på sjätte plats och kördes sin Audi stadigt som en klocka. - Men mot slutet mattades bromsarna och jag kunde inte hålla riktigt samma fart, men det är inget att orda om, helgen kunde ha slutat bättre, sa Tommy Kristoffersson. Vi tar nya tag i nästa race. Resultat STCC Ring Knutstorp, 5/5 1. Robert Dahlgren, Volvo, 2. Robin Rudholm, BMW, +0,327 3. Fredrik Ekblom, BMW, 0,553 4. Alexander Storckenfeldt, Volvo, + 2,726 5. Jan Nilsson, BMW, 6. Johan Stureson, Peugeot, 7. Tomas Engström, Honda 8. Tommy Kristoffersson, Audi A4, Thed Björk, Audi A4, Differential, bröt Frank Stippler, Audi A4, framhjulsupphängning, bröt Ställning STCC efter två deltävlingar: 1. Robert Dahlgren, Volvo, 20 2. Jan Nilsson, BMW, 12 3. Johan Stureson, Peugeot, 9 4. Robin Rudholm, BMW, 8 5. Tomas Engström, Honda, 7 6. Fredrik Ekblom, BMW, 6 7. Alexander Storckenfeldt, Volvo, 5 8. Frank Stippler, Audi A4, 4 9. Tommy Kristoffersson, Audi A4, 4 10. Thed Björk, Audi A4, 2 11. David Björk, BMW, 1 Totalt körs 11 deltävlingar i STCC 2007. Premiär på Sturup Raceway 22 april. Tävlingarna sänds i SVT2, Race, måndagar 22.30-23.00. TÄVLINGSKALENDER 2007: 22 april, Sturup 5 maj, Ring Knutstorp 20 maj, Mantorp Park 3 juni, Karlskoga 17 juni, Anderstorp 30 juni, Våler 15 juli, Falkenberg 19 aug, Karlskoga 2 sep, Ring Knutstorp 16 sep, Sturup Raceway 30 sep, Mantorp Park