STCC: Vi blir vassare på Knutstorp

STCC-cirkusen drar igång igen i helgen efter sommaruppehållet. Nyheten på Ring Knutstorp är att den omdebatterade lottningen slopas och förarna får istället bestämma startordningen genom Super Pole-kval på lördagen. – Nu blir det mer sportsligt och vi får en ärlig chans att visa att vi tillhör toppen, kommenterar Audis förare Fredrik Ekblom. Audi/KMS har inte haft mycket tur hittills i lotterierna om startordningen i STCC. Även om de två röda Audi A4-bilarna har varit bland de absolut snabbaste på banan, så har ständig otur i den lottade startordningen givit startplaceringar långt ner i fältet, och därmed ingen chans att vinna eller placera sig på pallen. – Det har varit helt förödande för mig, jag har inte fått betalt för att jag varit snabb på träningen, nu får jag möjlighet att dra nytta av snabb träningstid, menar Fredrik. Tommy Kristoffersson har visat att han tillhör de snabbaste på banan vid flera tillfällen, senast på Falkenberg, där han var träningssnabbast och slutade fyra i en av tävlingarna. – Vi ska vara på pallen och fajtas om segern, vi har visat att bilarna är snabba, så jag hoppas att det nya systemet ska gynna oss, det är i alla fall ett steg i rätt riktning, säger stallchefen och föraren Tommy Kristoffersson. Men det nya kvalsystemet med Super Pole på lördagen, där varje förare får ett varv på sig att sätta sin bästa varvtid och därmed få sin startposition för första tävlingen på söndagen, ger stallen helt nya förutsättningar. Efter första tävlingen vänds startordningen för de sex främsta, men övriga får startordning efter placering. Tre tävlingar körs. – Det blir en stor utmaning för alla i stallet, förare, ingenjörer och mekaniker, för nu måste vi få bilen att gå fort i en minut och ett varv på Super Pole. Det ställer stora krav, men det vill vi ju också ha, menar Tommy Kristoffersson, som är glad att bli av med lotteriet. Fredrik ligger på sjätte plats med 36 poäng i STCC-tabellen, 25 poäng efter ledande Thed Björk, och Tommy på tionde plats med 19 poäng. – Ja, det har ju inte gått så bra hittills, så nu är det dags att vakna upp och ta igen vad vi förlorat. Varje seger ger 20 poäng, så loppet är inte kört. Men Audi/KMS-teamet har absolut inte sovit under sommaruppehållet: – Vi har jobbat stenhårt med att uppdatera bilarna och få ut ännu mer fart och tempo. Vi är vassare nu, men jag vill inte berätta vad vi har gjort, det finns alltid saker man kan förbättra, berättar Tommy. Fredrik Ekblom ser inte Knutstorp som sin favoritbana, men skillnaderna krymper, förra gången låg åtta bilar inom 3-4 tiondelar och han blev femma och sexa. – Det blir ingen ”walk in the park”, men jag är jäkligt sugen på att köra. - Det blir tufft och vi får inget gratis nu heller. Femte-sjätteplatsen i kvaltävlingarna blir lika viktig som seger, förklarar Tommy Kristoffersson. – Men det är några baklysen som jag definitivt inte vill se på Knutstorp. Inga namn, men nu siktar vi på pallen. Se Audi och STCC på TV: Viasat Sport 7/8, Kl 12.30-16.00, Livesändning från STCC Ring Knutstorp Viasat Sport 7/8, Kl 20.00-21.00, Sammandrag av STCC och JTCC Z-TV, 8/8, Sammandrag av STCC och JTCC från tävlingarna på Ring Knutstorp Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas på www.audisport.nu Läs mer om Audi på www.audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på www.audisport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57