STCC: Tommy femma efter kanonlopp

Det såg bra ut för Audi/KMS i starten på STCC-finalen i Anderstorp. Fredrik fick en bra start på insidan, gasade upp från sjunde till fjärde plats – men en stund senare var han avputtad i sandfållan, precis som i kvalet, och slutade sedan tia. Men stallchefen Tommy Kristoffersson gjorde ett nytt kanonlopp, snabbaste varvtiderna och femma i loppet. – Så nära det var en pallplats, det här var riktigt kul, sa en svettig och glad Tommy Kristoffersson, Audi/KMS stallchef och förare efter sin bästa racinghelg på mycket länge. Publiken jublade över hans snygga attacker på Richard Göransson och Daniel Haglöf. – Det kändes fint att köra om Göransson på insidan och dra ifrån, bilen gick fantastiskt bra och jag hade snabbaste varvtiderna från mitten av racet, berättar Tommy, som kom iväg bland de sista i starten, men sedan körde upp sig så pass att han nästan kunde dofta sig till en pallplats. – Jag hade häng på Thed Björk och Daniel Haglöf och försökte komma om honom i depåkurvan, men han stängde igen och knep fjärdeplatsen före mig, sa Tommy. Om det var rallycrosstakter på andra håll, så bestämde sig Tommy för att inte ta fram de gamla takterna mot Haglöf. – Nej, det ska vara schysst, vi träffas flera gånger till i år, och då får man bara tillbaka ojustheterna, menade Tommy. Jag är nöjd med femteplatsen och helgen. Den tredje STCC-tävlingen för året, på Scandinavian Raceway i Anderstorp, vanns av Edward Sandström, före Thed Björk. Där i täten var även Fredrik Ekblom i starten, som smet förbi Richard Göranssons BMW direkt istartkalabaliken, och höll en fjärde plats i ett knappt varv, innan han blev avpetad i samma sandfålla efter raksträckan som i kvalheatet. – Den här tävlingen var ju som att köra hyrkart med polarna, alla puffar på alla. – Någon gav mig en riktig tryckare på vänster bak så jag snurrade och drog rakt ut i sandfållan. Jag kunde följa mina gamla spår ut i sanden, men kom som tur var upp igen. – Den här helgen var en riktig öken, tre dåliga lopp. Dessutom knäcktes avgasröret i smällen, så när jag väl kom upp hade jag ju ingen kraft i bilen,klagade Fredrik som slutade på en tionde plats i loppet. Båda Audibilarna visade sig annars mycket konkurrenskraftiga, såväl i fart som i väghållning, vilket Tommy Kristoffersson visade genom att klämma till med ett antal snabbaste varvtider från mitten till slutet av tävlingen. – Vi fick till en riktigt bra inställning och bilen gick kanon. Resultat STCC Final, Anderstorp 19/6 1. Edward Sandström, Volvo 2. Johan Sturesson, Peugeot 3. Thed Björk, BMW 4. Daniel Haglöf, Honda 5. Tommy Kristoffersson, Audi A4 6. Tomas Engström, Honda 7. Mattias Andersson, Alfa Romeo 8. Richard Göransson, BMW 9. Jens Hellström, Honda 10. Fredrik Ekblom, Audi A4 Preliminär ställning efter tre deltävlingar i STCC (ej officiell): 1. Thed Björk, BMW, 52 2. Edward Sandström, Volvo, 45 3. Johan Sturesson, Peugeot, 44 4. Tomas Engström, Honda, 35 5. Richard Göransson, BMW, 29 6. Fredrik Ekblom, Audi A4, 26 7. Tommy Rustad, Opel, 20 8. Jan Flash Nilsson, BMW, 19 9. Tommy Kristoffersson, Audi A4, 17