STCC Race Karlskoga, Theds chansning gav Audi seger

När elva varv återstod droppade regnet ner, då tog Thed Björk och Auditeamet en vild chans för att vinna STCC-loppet på Gelleråsbanan i Karlskoga. - Fortsätt på slicks, rasslade det i radion. När alla andra säkerhetskörde på mönstrade regndäck, halkade Thed i mål som loppets säkraste segrare, på omönstrade racingdäck. - Mitt bästa race på hela året, sa Thed Björk som vann för tredje gången i år och nu utökar sin ledning i STCC igen till 12 poäng. Audistallet stod på sex av de främsta platserna i starten mitt i ett getingbo av tuffa konkurrenter. Thed Björk i pole position, Fredrik Ekblom fyra och Tommy Kristoffersson på sjätte startplats. Thed tog ledningen, men kurvorna efter kom BMW-föraren Calle Rosenblad som skjuten ur en kanon med Honda-åkaren Tomas Engström efter sig och knuffade sig förbi Thed, som höll sin tredjeplats än tills omkring 210 varv var kvar av loppet. Ekblom tog sig snyggt upp till fjärde plats, förbi Richard Göransson som försökte göra allt för att plocka poäng från Thed i mästerskapet. - Fredrik gjorde ett fantastiskt jobb och backade upp mig, berömde Thed efteråt. Ett depåstopp är obligatoriskt i tävlingen och Tommy Kristoffersson var först in och bytte snabbt två slicks. Fredrik Ekblom kom strax efter och några varv senare hade även Thed Björk bytt sin två slicks. Men då hade det börjat dugga lätt och teamen höll sina bilar var på banan medan regndäcken plockades fram. Även nu var Audi/KMS stallchef Tommy Kristoffersson först med bytet till fyra regndäck, kalla. Det tog inte många kurvor förrän han stod i sandfållan i en kurva. - Jag trodde jag skulle få bättre fäste i inbromsningen med regndäcken, men det blev sämre. Istället. Ekblom blev lika överrumplad och bromsade av sig i Eje kurvan, men tappade bara en placering till Janne Flash Nilsson på kuppen. Han hade ingen chans att ta sig upp från sin 10:e plats, som han hamnat på efter ett mindre lyckat depåstopp. Kalabaliken var närmast total, regndäcken tycktes inte bita på den våta banan, det blev stora omkastningar i loppet, Rosenblad tappade tid och Rudholm tog ledningen. Det kan ha bidragit till teamets vilda chansning att låta Thed fortsätta på de varma racingslicksen loppet ut. - Jag kollade mina och de andras tider hela tiden på radion, och saktade ner när jag kände att det började släppa greppet. Svårast var att behöva bromsa 300-400 meter innan jag trodde att jag behövde bromsa. Thed hade tagit en 10-12 sekunder lång ledning före BMW-förarna i West Coast racing, Robin Rudholm och Duncan Huisman, som för övrigt gjort en fenomenal uppkörning från sista till sig till tredje plats, och som släpptes för bi av Rudholm i mål för att plocka mästerskapspoäng. Theds uppvisning låg i en klass för sig, på den våta banan åkte han lika fort på sina slicks som Rudholm på regndäck. I depån skakade man bara på huvudet åt hans framfart. - Otroligt! - Det var svettigt och nervpirrande, som att balansera på en knivsegg. Jag var superfokuserad hela tiden, utan tvekan mitt tuffaste race i år, menade Thed Björk Thed Björk var jublande glad och drog nu ifrån Richard Göransson med 12 poäng i mästerskapet. Richard hade en incident vid depån då han körde på en annan bil när han for ut från depån, och fick en bestraffning, vilket också medförde att han åkte från Karlskoga utan poäng. - Jag har bra förutsättningar, men jag måste ligga i topp i båda loppåen som äår kvar för att vinna, menade Thed Björk, som nu har 46 poäng. Resultat STCC Karlskoga 1. Thed Björk, Audi A4, 33 varv 2. Duncan Huisman, BMW, + 0.19,213 3. Robin Rudholm, BMW, + + 0.20,184 4. Tomas Engström, Honda, + 0.28,740 5. Johan Sturesson, Peugeot, + 0.29,599 6. Niklas Karlsson, Opel, + 0.39,813 7. Carl Rosenblad, BMW, 0.40,198 8. Richard Göransson, BMW, + 0.46,944 9. Jan Nilsson, BMW, + 0.50,269 10. Fredrik Ekblom, Audi A4, + 0.54,102 16. Tommy Kristoffersson, Audi A4, DNF STCC Ställning efter sju tävlingar STÄLLNING FÖRARMÄSTERSKAP STCC 2006, EFTER FEM TÄVLINGAR 1. Thed Björk, Audi A4, 46 2. Richard Göransson, BMW, 35 3. Duncan Huisman, BMW, 33 4. Robert Dahlgren, Volvo, 24 5. Tomas Engström, Honda, 23 6. Fredrik Ekblom, Audi A4, 20 9. Tommy Kristoffersson, Audi A4, 9 STÄLLNING MÄRKESMÄSTERSKAP STCC 2006 1. Audi/KMS, 52 2. WCR/BMW, 45 3. Flash/BMW, 43 4. Engström Honda, 28 5. IPS/Peugeot, 28 Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas på www.audisport.nu Läs mer om Audi på www.audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på www.audisport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57