STCC Race Gelleråsen: Thed Björk på pallen igen

Det blev ny pallplats och sex friska poäng för Audis regerande mästare i STCC, Thed Björk. Han blev trea i årets fjärde deltävling i söndagens STCC på Gelleråsen i Karlskoga efter Fredrik Ekblom och Tomas Engström. - Jag fick en bra start och kom om Fredrik på andra varvet, men under loppet fick jag obalans i bromsarna och tappade fart, berättade Thed Björk. Det var örebrokompisarna Thed Björk, nybliven Karlskogabo, och Fredrik Ekblom som drog upp tempot på hemmabanan Gelleråsen, i årets fjärde STCC-tävling. Fredrik tog starten, med Thed Björks Audi A4 hängande i stötfångaren i ett varv. - Jag fick en bra start och Fredrik lämnade plats för mig att komma om och jag kunde ta ledningen i loppet redan på andra varvet, berättade Thed Björk direkt efter loppet. Dramatiskt för Stippler Starten blev desto mer dramatisk för Audiförarna Frank Stippler och Tommy Kristoffersson, liksom flera andra toppförare bakom tätduon. I ett karambolage av krockande bilar hade Stippler inte en chans att komma undan från sin sjätte startplats mitt i fältet av accelererande touringracerbilar, och trycktes in i framförvarande bilar så att han fick stora delar av bilen, fronten och kylaren förstörd. Redan på andra varvet fick Stippler ge sig in i depå för gott, ett öde han delade med bland andra Robert Dahlgren, Volvo, och Robin Rudholm, BMW. På andra varvet höll det också på att gå illa för Ekblom, som kanade ut på en oljefläck, och fick släppa förbi Thed Björk, men han hittade på nytt ett torrt spår och började ta in på täten igen. Obalans i bromsar Thed höll sedan skickligt Fredrik stången i åtta varv, men tappade stadigt lite av sin fart och attackerades då häftigt av Ekblom, som gick om och ökade avståndet till de bakomvarande fram till en övertygande seger. Med 23 varv kvar gick samtidigt även Tomas Engström i sin Honda om Thed Björk, som kämpade hårt med bromsarna inför sin hemmapublik och över 10.000 åskådare. - Frambromsarna och däcken fram slets hårt och det gjorde att jag inte kunde hålla samma fart längre. Jag ställde om bromsarna inifrån bilen före depåstoppet och det blev lite bättre. När jag fick nya däck i depåstoppet hade jag bra balans igen. Jag tog i allt vad jag orkade och försökte i flera varv att komma om Engström, men det räckte inte riktigt, förklarade Thed Björk som hade plockat in en hel sekund på framförvarande Engström när sju varv återstod. Thed Björk höll sin tredjeplats in i mål - samma position som på Gelleråsen förra året - helt ohotad från fyran Richard Göransson, som hade problem med sin BMW på banan. - Klart att jag ville vinna, men en tredjeplats ger i alla fall sex poäng till, det är inte långt kvar till toppen, menade Thed Björk. - Det var skönt att vi lyckades knipa några poäng, sa KMS stallchef Tommy Kristoffersson, som kämpade frenetiskt med sin hårt påkörda Audi A4 och lyckades ta sig in på tionde plats. Preliminära resultat STCC Gelleråsen, Karlskoga 3 juni 2007 1. Fredrik Ekblom, BMW, 2. Tomas Engström, Honda, +11,8 3. Thed Björk, Audi A4, KMS, +13,9 4. Richard Göransson, BMW 5. Jan Flash Nilsson, BMW 6. Mattias Andersson, Alfa Romeo 7. David Björk, BMW, 8. Fredrik Lestrup, BMW 9. Roger Eriksson, BMW 10. Tommy Kristoffersson, Audi A4, KMS Frank Stippler, Audi A4, KMS, DNF Förarmästerskap STCC efter fyra deltävlingar (prel.): 1. Fredrik Ekblom, BMW, 24 2. Robert Dahlgren, Volvo, 22 3. Tomas Engström, Honda, 16 4. Jan Nilsson, BMW, 16 5. Richard Göransson, BMW, 15 6. Thed Björk, Audi A4, 14 7. Robin Rudholm, BMW, 13 8. Johan Stureson, Peugeot, 9 9. Frank Stippler, Audi A4, 7 9. Mattias Andersson, Alfa Romeo, 7 11. Tommy Kristoffersson, Audi A4, 4 Totalt körs 11 deltävlingar i STCC 2007. Tävlingarna sänds i SVT2, Race, måndagar 22.30-23.00. TÄVLINGSKALENDER 2007: 22 april, Sturup 5 maj, Ring Knutstorp 20 maj, Mantorp Park 3 juni, Karlskoga 17 juni, Anderstorp 30 juni, Våler 15 juli, Falkenberg 19 aug, Karlskoga 2 sep, Ring Knutstorp 16 sep, Sturup Raceway 30 sep, Mantorp Park