STCC: Mästerskapet fortsätter i Falkenberg

STCC-säsongen fortsätter till helgen på Falkenberg-banan vid västkusten efter nästan en månads sommaruppehåll. Den korta semestern har varit välbehövlig för hela Audi-stallet. - Det har varit skönt att få ett break, menar stallchef Tommy Kristoffersson. - Vi avslutade med bra resultat innan uppehållet, så pressen har släppt och man kan njuta av tillvaron. Men nu är ledigheten slut och hela Audi-stallet är på plats redan i dag, onsdag, på banan för en testdag tillsammans med de andra STCC-stallen. - Det är kul att få köra igen. Under testet i dag koncentrerar vi oss mest på att finjustera detaljer. Jämfört med förra året har vi en hel del nyheter både på chassi- och motor-sidan, fortsätter Kristoffersson. För mästerskapsledande Thed Björk är Falkenberg en ny upplevelse bakom ratten på en Audi. - Det blir första gången med en Audi på Falkenberg, men det ska inte bli några problem. Vi vet att Audin är snabb här och jag tror definitivt vi kan ta bra resultat. Björk behöll ledningen i mästerskapet efter förra loppet på Mantorp trots att han blev påkörd och fick problem med avgasröret. Audi-stjärnan tog ledningen i mästerskapet redan i första loppet, men trots att vi bara är ett lopp från halvtid i mästerskapet känner Björk ingen press. - Det är en stor del kvar av säsongen. Mästerskapet är stenhårt och vi vet att det inte kommer att avgöras förens i slutet. Jag har 30 kilo i viktlådan, precis som på Mantorp. Men flera utav mina snabbaste konkurrenter har också vikt, så det kommer bli riktigt tätt, som vanligt, berättar Björk. Björk leder förarmästerskapet med 18 poäng, men han har sex hungriga förare bakom sig inom bara åtta poäng. En utav dessa förare är stallkollegan Fredrik Ekblom som håller fjärde plats. - Jag är riktigt taggad efter uppehållet. Falkenberg passar Audin bättre än Mantorp och nu är det dags för pallplats för mig, berättar Ekblom. Medan flera utav de andra stallen har haft bråda tider under uppehållet med reparationer efter kaoset på Mantorp har Audi-stallet varit förskonade och tagit det lugnt. - Jag måste säga att jag tycker synd om konkurrenterna. Vi klarade oss i stort sett utan skador från Mantorp, men jag vet att ett antal stall har haft svåra tider nu. Vi hoppas verkligen de kommer igen så att den hårda kampen i mästerskapet kan fortsätta, menar stallchef Kristoffersson. - Vi vet att det kommer bli stenhårt i slutet av mästerskapet. Det finns ett antal bilar och förare som bara blir snabbare och snabbare. Vi har kanske inte varit absolut snabbast hittills, men vi har bra strategi och ett högt racetempo, vilket vi är stolta över. Vi har både Thed och Fredrik i toppen och vår målsättning är inget annat än att fortsätta så, avslutar Kristoffersson. Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas på www.audisport.nu Läs mer om Audi på www.audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på www.audisport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57