STCC kval Mantorp: Audis Thed Björk och Fredrik Ekblom startar finalen i tredje led

Thed Björk och hans teamkompis i Audi/KMS, Fredrik Ekblom, står i tredje startledet på femte och sjätte plats, när finalen i STCC startar idag klockan 15. - Jag körde allt vad jag kunde och gjorde inga misstag, men jag hade helt enkelt dåligt grepp, sa Thed efter att ha kört sin Super Pole, där de åtta snabbaste i kvalet fick göra om de första startplatserna. - Men det är 40 varv vara att köra och nu gäller det bara att vara kall, att göra bra depåstopp och ha den bästa strategin, förklarade Thed, som haft ledningen i STCC från första till sista tävlingen. Nu startar han med nio poängs ledning före Richard Göransson och kör för att vinna sin första totalseger i STCC. - Det var riktigt halt på banan idag och jag fick jobba hårt för att ta femte tid, menade Audikompisen Fredrik Ekblom som står bredvid Thed på startlinjen. Konkurrenten om STCC-segern, Richard Göransson knep Pole Position-platsen, med 1.21,305, och står i första startled bredvid Robin Rudholm. Audi/KMS teamchef Tommy Kristoffersson, som körde med svår förkylning, hade 13:e tid. SUPER POLE OCH STARTORDNING INFÖR FINALEN PÅ MANTORP PARK 1. Richard Göransson, BMW 1.21,305 2. Robin Rudholm, BMW, 1.21,368 3. Robert Dahlgren, Volvo, 1.21.,395 4. Carl Rosenblad, BMW, 1.21,511 5. Fredrik Ekblom, Audi, 1.21, 538 6. Thed Björk, Audi A4, 1.21,612 7. Tomas Engström, Honda, 1.21,751 8. Johan Sturesson, Peugeot, 1.21,940 13. Tommy Kristoffersson, Audi A4, 1.21,626