STCC Kval Karlskoga: Thed Björk i första startled

Audis Thed Björk visade direkt sin hemmapublik var skåpet ska stå. Nyblivne Karlskogabon tog en plats i första startled med sin Audi A4 i Super Pole-kvalificeringen för årets fjärde STCC-lopp på Gelleråsbanan. Bredvid honom står Örebroföraren Fredrik Ekblom, BMW. Audis tyske DTM-stjärna, Frank Stippler, kvalade även han in i Super Pole och tog sig där in i tredje startled med en meriterande sjätteplats. - Det var jätteskönt, sa regerande mästaren Thed Björk och sken ikapp med solen när han klev ur bilen efter Super Pole. Det är svårt att få bra grepp när det är så varmt. Men så här långt känns det bra. Frank Stippler kommenterade sin kvaltid så här: - Det var inte helt optimalt, men inte heller dåligt med tanke på att vi haft lite problem att ställa in bilen och att jag hade en del trafik framför mig på banan under kvalet. Men den förändring vi gjorde på bilen idag på förmiddagen hjälpte. Super Pole-kvalificering Karlskoga 1. Fredrik Ekblom, BMW, 1.07,709 2. Thed Björk, Audi A4, 1.08,025 3. Robert Dahlgren, Volvo, 1.08,091 4. Robin Rudholm, BMW, 1.08,107 5. Jan Nilsson, BMW, 1.08.113 6. Frank Stippler, Audi A4, 1.08.117 7. Richard Göransson, 1.08,422 8. Tomas Engström, Honda, 1.08,901 16 Tommy Kristoffersson, Audi A4 Ställning STCC efter tre deltävlingar: 1. Robert Dahlgren, Volvo, 22 2. Fredrik Ekblom, BMW, 14 3. Robin Rudholm, BMW, 13 4. Jan Nilsson, BMW, 12 5. Richard Göransson, BMW, 10 6. Johan Stureson, Peugeot, 9 7. Thed Björk, Audi A4, 8 8. Tomas Engström, Honda, 8 9. Frank Stippler, Audi A4, 7 10. Alexander Storckenfeldt, Volvo, 5 11. Tommy Kristoffersson, Audi A4, 4 Totalt körs 11 deltävlingar i STCC 2007. Tävlingarna sänds i SVT2, Race, måndagar 22.30-23.00. TÄVLINGSKALENDER 2007: 22 april, Sturup 5 maj, Ring Knutstorp 20 maj, Mantorp Park 3 juni, Karlskoga 17 juni, Anderstorp 30 juni, Våler 15 juli, Falkenberg 19 aug, Karlskoga 2 sep, Ring Knutstorp 16 sep, Sturup Raceway 30 sep, Mantorp Park