STCC kval Falkenberg: Seger för Fredrik men kvalet är ett lotteri

Fredrik Ekblom vann den andra kvaltävlingen på Falkenbergsbanan i överlägsen stil före Edward Sandström och Tommy Kristoffersson var trea. I första kvaltävlingen var Tommy åtta och Fredrik nia. Frustrationen över en oturlig lottning var stor hos alla i Audi-teamet. – Jag blir alldeles vansinnig på det här, vi gör allt, vi är snabbast och ändå är det lotten som avgör. Vi har haft otur, det är det minsta man kan säga, sa Audi/KMS chefsingenjör och vd Ronnie Bergström. Falkenbergsbanan är Audis bana. Tommy Kristoffersson och Fredrik Ekblom ägde träningen med de två snabbast träningstiderna på lördagen. Tommy var absolut hetast och snabbast, upprepade sin bedrift från vårtesterna och var två tiondelar snabbare än Fredrik, 46,300 mot 46,508 sekunder. Humöret var därför på topp hos de bägge Audiförarna före lottningen. Fredrik satt och svalkade sig i sin buss och laddade inför kvaltävlingarna: – Jag hade inte helt optimal in ställning, det kan gå fortare, men nu jobbar vi på en bra racesetup. Men det är ändå en helt ny giv idag, men jag hoppas vi har satt oss i lite respekt hos konkurrenterna med våra tider, tyckte Fredrik. Han var imponerad över Tommy Kristofferssons körning. – Tommy är så taggad, det här är bland det bästa jag sett honom köra, Fredrik Ekblom är också taggad och väntar bara på att få turen på sin sida. Hittills har mycket gått snett, menar han, särskilt i Anderstorp. – Det är omöjligt att förutse vad som ska hända, menade han strax före lottningen. Jag trodde jag skulle ha nytta av min erfarenhet och rutin, men här är det bara ”herrejösses”, tur eller otur, rutinen blir inte värd mycket. När en glad Tommy dyker upp i bussen utbrister han med et stort skratt: – Nu är det slut på leken, nu ska de få kamma sig… Men på kvalet var det ändå lotten som avgjorde ödet. Fredrik drog absolut sista lott, 15:e plats och Tommy nummer 12. I den första kvaltävlingen körde Tommy och Fredrik upp sig till åttonde och nionde plats, medan Thed Björk och Robert Dahlgren tog segern och andraplatsen. I andra tävlingen var startordningen omvänd och Fredrik stod i pole position med Volvos Edward Sandström till vänster om sig. Tommy startade fyra. Fredrik hade inga problem att både ta starten och dra ifrån fältet., Tommy tog sig upp på tredje plats och höll en hårt uppvaktande Tomas Engström bakom sig. I finalen startar Fredrik på sjätte och Tommy på sjunde plats, mitt i smeten. – Bättre utgångspunkt kunde man ha, tyckte Fredrik Ekblom. Startuppställning STCC Final Falkenberg 1. Robert Dahlgren, Volvo 2. Tomas Engström, Honda, 3. Richard Göransson, BMW 4. Thed Björk, BMW 5. Edward Sandström, Volvo 6. Fredrik Ekblom, Audi A4 7. Tommy Kriostoffersson, Audi A4 8. Jan Nilsson, BMW 9. Mattias Andersson, Alfa Romeo 10. Jens Hellström, Honda