STCC Knutstorp kval: Första segern för Fredrik Ekblom

I hällande regn tog Fredrik Ekblom sin första STCC-seger i år för Audi/KMS-stallet i den andra kvaltävlingen på Ring Knutstorp. – Det var svettigt, bilen var inte riktigt rätt inställ för baksidan på banan, men det känns skönt. Nu gäller det bara att få seger i rätt tävling också, sa Fredrik som startar i andra led och på fjärde startplats i finalen på söndagen. Optimisten, VDn och chefsingenjören i Audi/KMS, Ronnie Bergström, spådde redan timmarna före utgången på kvaltävlingen: – Idag blir det seger. Fredrik står i sjunde, plockar en, får pole position och vinner andra kvalet Han skulle få rätt i sin spådom. Kval i pool blev Fredriks pole Regnet vräkte ner under hela första kvaltävlingen i STCC och förvandlade på Ring Knutstorp till en stor swimmingpool, men Audis försteförare Fredrik Ekblom var gladast av alla: – Perfekt, det gick precis som beräknat, sjätte plats ger pole position i andra kvaltävlingen, kommenterade Fredrik. I tre varv fick säkerhetsbilen köra framför fältet, Knutstorps racerbana låg under vatten och det häftiga skyfallet ville inte vika. I 10 minuter stoppades tävlingen och sopbilar försökte skyffla undan de värsta vattenmassorna. Från fjärde varvet släpptes fältet fritt för riktig tävling. Med bara ett par varv kvar förlorade Thed Björk kontrollen över sin BMW och for in i räcket. Det gav Fredrik fritt fram att ta sin sjätte plats och därmed få pole position i andra kvaltävlingen. Svettigt i ledarposition Starten i andra kvaltävlingen blev nästan lika blöt som i första, men fältet flaggades iväg från första varvet och Fredrik Ekblom tog galant starten före Tommy Rustad och Robert Dahlgren. På fjärde varvet började Tommy Rustad uppvakta Fredrik bakifrån, gick upp jämsides i ytterspår i hårnålen och tryckte till Fredrik i sidan. – Jag kunde bara hålla emot och köra mitt spår, och genom kurvorna och plötsligt åkte han av, berättar Fredrik, som höll sin ledning till seger i mål. – Men det var riktigt svettigt, jag hade inte rätt speed och rätt stora problem med väghållningen på baksidan i S-kurvorna. Bilen var för hög fram och hade lätt att vattenplana i vissa partier på banan. Men det ska vi åtgärda till finalen, det skulle behövas en riktig pallplats nu. I finalen får nu Fredrik i andra startled på tredje plats. – Det är en perfekt utgångspunkt att starta i innerspår, så nu kör vi för en pallplats, säger Fredrik. Tommy Kristoffersson gjorde en snygg uppkörning i första heatet, från trettonde position till nionde plats i tävlingen. Men i andra körde slutade en kamp med Jens Hellström illa: – Han körde in i hjulet och jag fick punktering. Sjunde tid i Super Pole Nyheten i femte deltävlingen av STCC var att det kritiserade lottningssystemet försvunnit och ersatts med en Super Pole-kvalificering på lördagen, där förarna under ett varv ska prestera sin bästa varvtid, och därmed startpositionen i första kvaltävlingen. För Fredrik Ekblom ville det sig inte riktigt med inställningen på den redan då regnvåta banan. Från att ha varit träningssnabbast på förmiddagen, presterade han sjunde bästa tid i Super Pole. Tommy Kristoffersson bromsade för sent i en kurva, tappade några tiondels sekunder och fick trettonde startposition. STCC kval 1: 1. Richard Göransson, BMW 2. Robert Dahlgren, Volvo 3. Johan Sturesson, Peugeot 4. Tommy Rustad, Opel 5. Fredrik Ekblom, Audi A4 9. Tommy Kristoffersson STCC kval 2: 1. Fredrik Ekblom, Audi A4 2. Robert Dahlgren, Volvo 3. Johan Sturesson, Peugeot (+ straff för påkörning på Richard Göransson, 30 sek) 4. Tommy Rustad, Opel 5. Edward Sandström 6. Richard Göransson, Volvo - Tommy Kristoffersson, Audi A4, dnf Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas på www.audisport.nu Läs mer om Audi på www.audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på www.audisport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57