STCC Knutstorp final: Fredrik Ekblom knappar in på täten

– Tungrott, sa Audis förare Fredrik Ekblom efter sin starka fjärdeplats i STCC-finalen på den regnvåta banan Knutstorp. Bilen ville inte få fäste och jag satt med korslagda armar i varje kurva för att hålla mig på banan. Det femte STCC-loppet sågs av över 10.000 åskådare och vanns av skåningen Johan Sturesson i Peugeot. Fredrik Ekblom och Tommy Kristoffersson diskuterade friskt i depån före tävlingen vilka däck man skulle välja inför tävlingen, gamla eller nya regndäck. Det blev en blandning. Men tre förare valde att satsa på slicks, Mattias Andersson, Tommy Rustad och Tomas Engström. Det visade sig vara fel val. Ledningen togs av Robert Dahlgren i Volvo före Richard Göransson i BMW. Men snart visade sig att Johan Sturesson i Peugeot var snabbast på banan. Han tog sig förbi de båda och knep sin första seger i STCC. Fredrik Ekblom och Audi/KMS fick, trots att det inte blev en plats på prispallen, vara nöjda. Fredrik knappade in tre poäng på ledande bil i tabellen, hoppade upp till 50 mot 72 för ledande Richard Göransson, och avståndet minskar nu mellan de sju första bilarna. – Det går åt rätt håll – Vi har fått en viss utdelning den här helgen som vi hoppas få nytta av framåt. Jag var snabbast på träningen när det var torrt, då går bilen nog snabbast av alla, tror jag, förklarar Fredrik. – Jag tog vår första seger och en sjätteplats i kvaltävlingarna och lyckades hålla min fjärdeplats i mål i finalen och närmar mig ledarna i tabellen. Inget är omöjligt framöver. Tommy Kristoffersson hade mest strul. Innan han ens hann ur depån till finaltävlingen började plötsligt brandsläckaren spruta ut sitt vita skum i bilen och kortslöt både radio och vindrutetorkare. – Det var vitt i hela bilen och luktade fruktansvärt. Men mekanikerna torkade snabbt upp och fick ut honom sist i kön och Tommy lyckades ta sig i mål som åttonde bil. – Bilen flöt på banan och jag fick inte någon fart så jag hade inget att sätta emot, men jag bra varvtid på slutet när det blev torrt. STCC kval 2: 1. Johan Sturesson, Peugeot 2. Robert Dahlgren, Volvo 3. Richard Göransson, BMW 4. Fredrik Ekbom, Audi A4 5. Edward Sandström, Volvo 6. Jan Flash Nilsson, BMW 7. Jens Hellström, Honda 8. Tommy Kristoffersson, Audi A4 Poängställning STCC efter fem deltävlingar: 1. Richard Göransson, 72 2. Edward Sandström, 69 3. Johan Sturesson, 64 4. Thed Björk, 61 5. Tomas Engström, 54 6. Robert Dahlgren, 52 7. Fredrik Ekblom, 50 10. Tommy Kristoffersson, 22 STCC i TV: Viasat Sport, Sammandrag STCC och JTCC, söndag 19/6 20.00-21.00 ZTV Sport, Magasin STCC och JTCC, måndag 20/6 22.00-23.00 Viasat Sport, STCC Supportklasser, magasinsprogram, söndag 26/6 Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas på www.audisport.nu Läs mer om Audi på www.audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på www.audisport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57